RÖNESANS SANATINDA AT İMGESİ VE TEMSİLİ
Özet Görüntüleme: 368 / PDF İndirme: 369
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.4.001Anahtar Kelimeler:
Horse- Representation- Renaissance- Image- ArtÖzet
At, sanat tarihinde insan figüründen sonra en çok betimlenen imgelerden biridir. Atlar ilk defa Antik Yunan ve Roma sanatında anatomik doğruluk ve sanatsal bir ifade ile betimlenmişdir. Klasik sanatın orta çağ boyunca kaybolan teknik ve biçimsel bilgileri Rönesans’la birlikte yeniden ortaya çıkmış ve at figürleri tekrar yetkin bir biçimde sanatta yer almışdır. Rönesans sanatında at imgesi kullanım alanı ve biçimine göre farklı anlamlar taşımaktadır. Paolo Uccello’nun San Romano Savaşı’nı konu alan büyük kompozisyonlarında orduların askeri gücünü temsil eden atlar, dini resimlerde beyaz at olarak ortaya çıkıp saflığın ve iyiliğin sembolü olmuşlardır. Equestrian portre ve anıt heykellerin bir türe dönüşmesiyle birlikte, at imgesi siyasi ve askeri gücü temsil ederken sanat eserine, yücelik ve soyluluk etkisi katmıştır. Leonardo da Vinci at figürünü hareket ve anatomik olarak doğruluk unsurlarıyla geliştirmiş ve atların ifadeleri aracılıylığla çalışmalarına duygusal bir boyut katmıştır. 16. yüzyılda Tiziano sanat tarihindeki ilk yağlı boya equestrian porteyi yapmıştır. Geç Rönesans sanatçıları at figürlerini büyük kompozisyonlara hareket ve dinamizim etkisi yaratmak amacıyla sıklıkla kullanılmışlar ve sonrasındaki sanat akımlarında benzer konuların oluşmasına sebep olmuşlardır.
Anahtar Kelimeler: At, Temsiliyet, Rönesans, İmge, Sanat
İndirmeler
Referanslar
ARTABLE, 2018, Equestrian statue of Gattamelata [online], https://www.artble.com/artists/donatello/sculpture/equestrian_statue_of_gattamelata [Erişim Tarihi: 29.11.2018]
ARTNET, 2018, Albrecht Dürer [online], http://www.artnet.com/artists/albrecht-dürer/ [Erişim Tarihi: 29.11.2018]
BRAMBLETT. Reid, 2014, The Stanza di Elidoro [online],
http://www.reidsitaly.com/destinations/lazio/rome/sights/vatican_raphael_eliodoro.html , [Erişim Tarihi: 30.11.2018]
ENCYCLOPAEDIA BRITANNICA, 2018, Renaissance art [online], https://www.britannica.com/art/Renaissance-art#ref1057421, [Erişim Tarihi: 30.11.2018]
GOMBRICH. E.H, 1992, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul ISBN 975-14-0291-3
HENNESSY. John Pope, 1950, Paolo Uccello, Phaidon Press Limited, London.
KAMINSKI. Marion, 1998, Titian, Könemann Verlagsgesellschaft mbH, Köln, ISBN 3-8290-0257-2
KRISCHEL. Roland, 2000, Tintoretto, Könemann Verlagsgesellschaft mbH, Köln, ISBN 3-8290-2876-8
MUSEIVATICANI, 2018, Raphael’s Rooms [online] http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en/collezioni/musei/stanze-di-raffaello.html [Erişim Tarihi: 30.11.2018]
PRIEVER. Andreas, 2000, Veronese, Könemann Verlagsgesellschaft mbH, Cologne, ISBN 3-8290-2875-X
SCRIBNER III. Charles, 1989 Rubens, Harry N. Abrams, New York, ISBN 0-8509-1569-3
THOENES. Christof, 2005, Raphael, Taschen GmbH, Cologne, ISBN 3-8228-2203-5
TRECCANI, 2018, Leopardi Alessandro de, [online], http://www.treccani.it/enciclopedia/alessandro-de-leopardi/ [Erişim Tarihi: 29.11.2018]
WASSERMAN. Jack, 1984, Leonardo da Vinci, Harry N. Abrams, New York, ISBN 0-8109-1285-6
VISUAL ARTS CORK, 2018, Equeatrian statue [online], http://www.visual-arts-cork.com/sculpture/equestrian-statue.htm [Erişim Tarihi: 30.11.2018]
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.