GEOMETRİNİN SANAT ESERİ ÜRETİMİNDE YARATICILIĞA ETKİSİNE BİR ÖRNEK, "EVİRE ÇEVİRE" HEYKEL SERGİSİ
Özet Görüntüleme: 147 / PDF İndirme: 205
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.2018548621Anahtar Kelimeler:
Sanat- Yaratıcılık- Tasarım- Heykel- SergiÖzet
İnsan; doğada var olan canlı ve cansız varlıkların sahip olduğu nokta, çizgi, açı, yüzey gibi kavramların birbirleriyle olan matematiksel ilişkilerinin düzenini, farkına varmadan bilinçaltına yerleştirdiği oranları kullanarak yaşamını sürdürür. Belirli bir sistematik içersinde bilinçle beraber devam eden bu süreç, kişisel gelişim doğrultusunda insan yeteneğinin farklı alanlarda kullanmasına olanak sağlar. Sezgilerimiz, mantığımız, farkında olmadan çözümlediğimiz basit hesaplar, bireyselliğimiz ve tüm bunların dışa vurumu sonucu oluşan estetik değer algımız, aslında matematiksel olarak çevremizdeki olay ve nesneleri çözümleme sürecimizdir.
Geçmişten bu güne dek, gündelik kullanım ve sanat objesi üretiminde de zanaatkârların ve sanatçıların tercih ettiği yeni bir form oluşturma sürecinde özellikle geometri tercih edilmiştir. Geometrinin ilk bilinen biçimlerinden biri olan üçgen, tarihten günümüze kadar geniş bir tasarım unsuru olarak kullanılmıştır. Bunun nedeni, insanın sahip olduğu düşünceyi, en basit şekilde anlatan sembolik bir ifade biçimi olmasıdır. Günümüze ulaşmış birçok medeniyet ve inanç sistemlerinde kullanılan bazı sembollerde de üçgeni görmekteyiz. Sanatta yorumun; kuram, kavram, ilke ve biçimlendirme öğelerinin yaratıcı sürecinde geometrik biçimler vazgeçilmezdir. Bu sergi de 36º lik açılar üzerine tasarlanmıştır. Tasarımcı kendi duygusal dışa vurumlarını, izleyici ile iletişim haline sokarak farklı bakış açılarından, farklı duygular ve formlar yaratacak biçimde, izleyiciye farklı seçeneklerin özgürlüğünü sunmaktadır. Farklı duygular, farklı ışıklarda, farkındalıklar yaratır.
İndirmeler
Referanslar
Url-1: www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5923f756485821.54850362 ( 23-05-2017 11.51)
Url-2: www.google.com.tr/search?q=kozalak&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiXg8GS04XUAhUNK1AKHXdqDkMQ_AUICigB&biw=1280&bih=918#imgrc=_PDN_ebY5N8yCM: (23.05.2017 13.04)
https://tr.pinterest.com/pin/570620215265071089/ sembolizm (23.05.2017 14.39)
Url-3: https://ahmetdenizkirli.wordpress.com/geometrinin-tarihcesi/ (22-05-2017 19.25)
Url-4: https://tr.pinterest.com/pin/457185799650963584/ (23.05.2107 14.09)
Url-5: www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details/collection_image_gallery.aspx?partid=1&assetid=601138001&objectid=110036 (22-05-2017 19:25)
Url-6: www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details/collection_image_gallery.aspx?partid=1&assetid=413752001&objectid=110036 (23.05.2017 17.47)
Url-7: http://ewao.com/2015/09/08/1-evidence-of-ancient-advanced-technology-the-great-pyramid-of-giza/ (23.05.2017 18.35)
Url-8: http://cojs.org/tell_harmal_mathematical_tablets/ (23.05.2017 18.35)
Url-9: http://slideplayer.biz.tr/slide/2590590/ (23.05.2017 18.55)
Url-10: http://www.altinoran.gen.tr/altin-oran-tarihcesi.html (23.05.2016 19.42)
Url-11: http://www.altinoran.gen.tr/altin-oran-tarihcesi.html (23.05.2016 19.42)
Url-12: https://tr.pinterest.com/pin/182677328615944867/ (22-05-2017 15.00)
Url-13: http://www.achabrasilia.com/amilcar-de-castro/ (23.05.2017 20.18)
Url-14: http://www.skd.museum/en/museums-institutions/albertinum/skulpturensammlung/history-of-the-collection/ (23.05.2017 21.30)
Url-15: http://artobserved.com/2009/11/go-see-%E2%80%93-rome-alexander-calders-monumental-sculpture-at-the-gagosian-gallery-through-january-30th-2010/ (23.05.2017 23.15)
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.