YÜKSEKÖĞRETİM HİZMETLERİNİN ÖZELLİKLERİ VE TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM HİZMETLERİNİN GÖRÜNÜMÜ
Özet Görüntüleme: 181 / PDF İndirme: 126
Anahtar Kelimeler:
Yükseköğretim- Yükseköğretimin Sunumu- Yükseköğretimin Niteliği- Türkiye'de YükseköğretimÖzet
Küresel rekabetin en önemli unsurları arasında gösterilen yükseköğretim hizmetleri günümüzde hem kişiler hem de ülkeler açısından son derece önem arz etmektedir. Kişilere sağladığı özel faydayla birlikte topluma sağladığı sosyal faydaların varlığı yükseköğretime yönelik yoğun çalışmaların kaynağını oluşturmaktadır. Yükseköğretim ile ilgili çalışmalar finansman ve yönetim etrafında yoğunlaşmışken, yükseköğretimin niteliği ve özellikleri ile ilgili kayda değer çalışmalara rastlanmamaktadır. Bu çalışmada yükseköğretim hizmetlerinin niteliği, yükseköğretimin ekonomik anlamda nasıl bir hizmet olarak değerlendirildiği, yükseköğretim hizmetinin özellikleri ve mevut durumu güncel verilerden yararlanılarak ortaya konulmakta, Türkiye’de yükseköğretimin bulunduğu durum anlatılmaktadır. Çalışmanın sonucunda yükseköğretimin mevcut problemleri ve bu problemlerin çözümüne yönelik öneriler değerlendirilerek politika yapıcılara yol gösterici olması hedeflenmektedir.
İndirmeler
Referanslar
AKDOĞAN, A. 2009, Kamu Maliyesi, 13. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
AKDOĞAN, A. Hasanov, N. 2003, “Vakıf üniversitelerinin yönetimi: Türkiye ve Azerbaycan örneği”, Amme İdaresi Dergisi, cilt 36, sayı 3, s. 89-115.
AKTAN, C. C. 2007, “Yükseköğretim Değişim: Global Trendler ve Yeni Paradigmalar” içinde: C. Can Aktan, Değişim Çağında Yükseköğretim, Yaşar Üniversitesi Yayını, İzmir.
ARAP, S. K. 2010, “ Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken, Türkiye’de Yeni Üniversiteler ve Kuruluş Gerekçeleri”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65-1, s. 1-29.
ARSLAN, M. 2005, “Cumhuriyet Dönemi Üniversite Reformları Bağlamında Üniversitelerimizin Demokratiklik Tartışmaları”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.18, Kayseri, s.23-49.
BENSON, C. 1994, Eğitimin Finansmanı Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar, (çev. Yüksel Kavak, Berrin Burgaz) Pegem Yayınları No:14, Ankara.
DOĞRAMACI, İ. 1985, “ Türkiye’de Yükseköğretim Reformu” Bilkent Üniversitesi, Ankara.
DURAN, M. 1987, Yükseköğretim Harcamalarının Finansmanı ve Etkinliği, III. Maliye Sempozyumunda Sunulan Tebliğ, İstanbul. S 110-140.
ERDEM, A. R. 2006, “Dünyadaki Yükseköğretimin Değişimi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 15. ss. 281-298.
ERGUVAN, D. 2010, Vakıf Üniversitelerinin Türkiye Yükseköğretim Sistemine Etkilerinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi SBE Doktora Tezi, İstanbul.
ERGEN, Z. 2006, “Yükseköğretim Karma Malının Finansmanı ve Niteliği Üzerine”, Sosyo-Ekonomi Dergisi, (3), , s. 11-24.
HALLAK, C. 1994, Bir Sistem Olarak Eğitim, Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar, (çev. Yüksel Kavak, Berrin Burgaz) Pegem Yayınları No:14, Ankara.
JOHN, B. 1970, “The Theory of Higher Education”, (Aktaran Haşim Akça) The Journal of Higher Education, Vol. 41(2), Feb. ss.98-115.
MERİÇ, M. 2010, Yükseköğretimin Finansmanında Adalet, Cumhuriyetimizin 100. Yılına Doğru Üniversite Vizyonumuz Sempozyumu, Ankara, 16-17-18 Nisan 2010.
MERİÇ, M. 1998, Türkiye’de Yükseköğretimde Finansman Sorunu, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt.13, Sayı.1, s. 49-66.
MUSGRAVE, R. 1958, The Theory of Public Finance, (çev. Orhan Şener) Asil Yayın Dağıtım.
NADAROĞLU, H. 1989, Kamu Maliyesi Teorisi, 8. Baskı, İstanbul, Beta Basımevi.
OKÇABOL, R. 2007, “Yükseköğretim Sistemimiz”, Ütopya Yayınevi, 1. Bakı, Ankara.
RIDDEL, C. 2004, The Social Benefit of Education: New Evidence on an Old Questions, Taking Public Universities Seriously, (Aktaran: Yüksel Yeşilbağ) Toronto University.
RUSSELL, B. 2001, Eğitim Üzerine, (çev. Nail Bezel) İstanbul, Say Yayınları.
ŞENER, O. 1977, Kamusal Mallar Teorisi, İstanbul, Özkaya Matbaası.
TAŞER, S. 2010, XX. Yüzyıl Başlarında Türkiye’de Yükseköğretim, Çizgi Kitabevi, Konya.
TEKELİ, İlhan. 2010, “Tarihsel Bağlamı İçinde Türkiye’de Yükseköğretim ve YÖK’ün Tarihi” Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
TUNÇAY, M. 1984, YÖK, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 3, İletişim, İstanbul.
YILMAZ, H. KESİK, A. (2010) “Yükseköğretimde Yönetsel Yapı ve Mali Konular: Türkiye’de Yükseköğretimde Yönetsel Etkinliği Artırmaya Yönelik Bir Model Önerisi”, Maliye Dergisi Sayı 158, s. 124-163.
YÖK, 2005, Vakıf Üniversitelerinin Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği, Yükseköğretim Kurumları Başkanlığı, Ankara.
YÖK. 2005, Türk Yükseköğretiminin Bugünkü Durumu, Ankara.
31.12.2005 tarihli Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği
TDK, Yükseköğretim, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.583c2555874e60.05039809 (28.11.2016).
TBMM, Kamunlar Kararlar, http://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/KANUNLAR_KARARLAR/kanuntbmmc002/kanuntbmmc002/kanuntbmmc00200493.pdf (28.11.2016)
http://haber.stargazete.com/yazar/devlet-ve-egitim/yazi-693190 (20.05.2013)
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.