Examination of the social lives of individiuals exposed to violence in adolescence


Özet Görüntüleme: 109 / PDF İndirme: 97

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2008

Anahtar Kelimeler:

Adolescence- Violence- Social Life

Özet

Violence, which is defined as all kinds of harmful behavior by the strong against the weak; Unfortunately, it appears in every area of our lives, in every age group. In particular, individuals who are exposed to violence during adolescence, all kinds of negative situations they experience during the development stage cause them to be unable to develop themselves personally and socially. These social features that cannot be developed not only make communication difficult for individuals, but also make them helpless in situations that require them to take action in daily life. In this study; Although it happened in the past, it is aimed to raise awareness against violence by showing how the effects of violence affect the lives of individuals in the future.
In this study, in order to examine the effect of violence on social life, a survey was conducted on 100 people who were found to have been subjected to violence throughout Turkey. According to the results of the survey, the study was evaluated and the findings were examined.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

AKBAŞ, E. (2021). Çözüm odaklı yaklaşımın adölesanlarda öfke yönetimine ve şiddet davranışına etkisi. Published Master Thesis, Pamukkale University. Thesis No: 675410, https://tez.yok.gov.tr/

ALTAN, T., & BALTACI, H. Ş. (2016). Lise öğrencilerinde benlik saygısının yordayıcısı olarak depresyon, bağlanma ve şiddet eğilimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40). 227-239. DOI: 10.21764/efd.34257

ARAS, Ş., ÖZAN, S., TIMBIL, S., ŞEMIN, S. & KASAPÇI, O. (2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet. Nöropsikiyatri arşivi, 53, 303-310. DOI: 10.5152/npa.2016.11323

AVCI, Ö. H., & YILDIRIM, I. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1), 157-168.

AVCI, R. & GÜÇRAY, S. S. (2010). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, aile bireylerine ilişkin problemler, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 45-76.

AVCI, R. & GÜÇRAY, S. S. (2013). Ebeveynler arası çatışma, akran ve medya etkileri ile ergenlerdeki şiddet davranışı arasındaki ilişkiler: şiddete yönelik tutumların aracı rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 1995-2015.https://hdl.handle.net/20.500.12809/7785

BOZTAŞ, G., ÖZCEBE, H., ÜNER, S., ÇİLİNGİROĞLU, N., GÖKÇİMEN, M. & ÇAMUR, D. (2004). Ankara’da bulunan iki lise ve bir üniversitede okuyan öğrencilerle yapılan dört araştırmanın silah taşıma ve şiddet davranışları yönünden incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 15(2), 7-15. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/48523/615755

ÇELİK, S., GENÇOĞLU, C., & KUMCAĞIZ, H. (2016). Ergenlerde şiddet eğiliminin yordayıcısı olarak duygusal zeka. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 121-134. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59425/853482

CHAPMAN, D. P., WHITFIELD, C. L., FELITTI, V. J., DUBE, S. R., EDWARDS, V. J., & ANDA, R. F. (2004). Adverse childhood experiences and the risk of depressive disorders in adulthood. Journal of Affective Disorders, 82(2), 217–225. DOI: 10.1016/j.jad.2003.12.013

CROW, T., CROSS, D., POWERS, A. & BRADLEY, B. (2014). Emotion dysregulation as a mediator between childhood emotional abuse and current depression in a low-income african-american sample. Child Abuse & Neglect, 38(10), 1590-1598. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2014.05.015

DILILLO, D., TREMBLAY, C. G. & PATERSON, L. (2000). Linking childhood sexual abuse and abusive pareting: the mediating role of maternal anger. Child Abuse & Neglect, 24(6), 767- 779.

ENGEL, D., VYAS, S., CHALASANI, S., LUNA, J & ROBINSON, A. (2022). Violence against adolescents: prevention must cross the divide between children and women. Adolescent Wellbeing, 1-4.

FRIAS-ARMENTA, M. (2002). Longterm effects of child punishment on mexican women: a structural model. Child Abuse & Neglect, 26(4), 371-386. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(02)00314-9

GÜL, S. K., & GÜNEŞ, I. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal bilimler dergisi, 11(1), 80.

İBİLOĞLU, A. O. (2012). Aile içi şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(2), 204-222. DOI: 10.5455/cap.20120413

JAKUBCZYK, A., KLIMKIEWICZ, A. KRASOWSKA, A., KOPERA, M., SLAWINSKA-CERAN, A., BROWER, K.J. & , WOJNAR, M. (2014). History of sexual abuse and suicide attempts in alcohol-dependent patients, Child Abuse & Neglect, 38(9), 1560-1568. DOI: 10.1016/j.chiabu.2014.06.010

KAPLAN, B., & AKSEL, E. Ş. (2013). Ergenlerde bağlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(1), 20-49. DOI: 10.7816/nesne-01-01-02

KILIÇ, E. Z. (2012). Ergenlerde şiddet kullanımı: bireysel ve ailesel etkenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 49, 260-265. DOI: 10.4274/npa.y6100

LÖK, N., BAŞOĞUL, C. & ÖNCEL, S. (2016). Aile içi şiddetin çocuk üzerindeki etkileri ve psikososyal desteğin önemi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(2), 155-161. DOI: 10.18863/pgy.05252

OLUFUNMİYALO, F. (2008). Economic violence to women and girls: ıs ıt receiving the necessary attention, Trauma Violence Abuse Onlinefirst, 1-11. DOI:10.1177/1524838008319255

ÖZGENTÜRK, I., KARĞIN, V., & BALTACI, H. (2012). Aile içi şiddet ve şiddetin nesilden nesile iletilmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 14(4).

ÖZTÜRK, S. (2007). Çocuklarda duygusal istismar, Unpublished Master Thesis, Firat University.

PARLAZ, E.A., TEKGÜL, N., KARADEMIRCI, E., & ÖNGEL, K. (2012). Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci, Turkish Family Physician, 3(4), 10-16.

PASLI, F. (2020). Çocuğa yönelik fiziksel istismar. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 1(1), 60-72

POLAT, O. (2017). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruhad/issue/27591/290653

STARK, L., SEFF, I. & REİS, C. (2021). Gender-based violence against adolescent girls in humanitarian settings: a review of the evidence, Lancet Child Adolesc Health, 5, 210-222.

TAVARA, L. (2006). Sexual violence, Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 20(3), 395-408. DOI: 10.1016/j.bpobgyn.2006.01.011

TEZEL, A. (2002). Çocuğa yönelik şiddet. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokul Dergisi, 5(1), 93-100.

TOPALOĞLU, A (2021). Ergenlik dönemindeki öğrencilerin uğradıkları fiziksel ve duygusal şiddetin öğrenci, ebeveyn, rehber öğretmen, sınıf öğretmeni, yönetici ve branş öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi. Unpublished Master Thesis, Master’s Degree, Necmettin Erbakan University.

TURHAN, E., İNANDI, T., ÖZER, C., & AKOĞLU, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Turkish Journal of Public Health, 9(1), 33-44.

WHO, (2013). Http://www.who.int/topics/violence/en/ (Date Accessed: 24/12/2022).

YALÇIN, N. (2007). Türkiye’de çocuk istismarı ve çözüm önerileri, Unpublished Master Thesis, Beykent University.

YILDIZ, E., & BEHICE, E. R. C. I. (2011). Anne baba tutumları ile adölesan saldırganlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 6-11.

Yayınlanmış

2023-04-04

Nasıl Atıf Yapılır

Cansiz, A. (2023). Examination of the social lives of individiuals exposed to violence in adolescence. JOURNAL OF AWARENESS, 8(2), 225–234. https://doi.org/10.26809/joa.2008

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri