Dijital teknoloji çağında müzik
Özet Görüntüleme: 112 / PDF İndirme: 124
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.1985Anahtar Kelimeler:
Dijital- Analog- MÜYORBİR- Editoryal- RockÖzet
Bu çalışmada, teknolojinin sunduğu önemli yeniliklerden internet ve dijital kavramlarının, dünyanın ortak dili olan müzikle olan bağlantısı incelenmiştir. Dijital Teknoloji Çağının hüküm sürdüğü günümüzde, elde edilmiş, ulaşılmış bilgilerin müzik alanına olumlu ve olumsuz yansımaları hem sektör bazında hem de akademik alanda paylaşıma sunulmuştur. Çalışmada, teknoloji ve dijital kavramının özellikle son 40 yılda dünyada yarattığı yeni, cezbedici, ezber bozan, yaratıcı, modern bir yol olarak karşımıza çıkışı ele alınmıştır. Bu ortaya çıkışın geleneksel yapıdan gelen, analog (benzer, kıyaslanabilir) düşünen, klasik hayranı olan insanlar üzerinde yarattığı etki, oynadığı rol halen üzerinde yorum yapılan bir konudur. Müzik gibi evrensel bir sanat dalının farklı alanlardaki yapısı mercek altına, 20. Yüzyılda kat ettiği yol dikkate alındığında ilginç bir resim ortaya çıkmaktadır. Aslında ortaya çıkan bu karmaşık görüntü, teknolojik gelişim, manzaranın görüntüsüne kadar sürekli farklılık getirmiştir. Müziğe ait tüm ürünleri, ilk ve ilkel halinden, günümüzdeki son derece şık, dijital ve popüler haline kadar etkisi altına alan sanal yönetici, teknoloji kavramı olmuştur. Artık günlük yaşantımızın bir parçası olan ve her ülkede olduğu gibi dilimize de giren çok sık rastladığımız ve kullandığımız bir kelime “Dijital”’dir. Fransızca kökenli bir kelime olan dijitalin Türkçe karşılığı “sayı ile ilgili, sayı temeline dayalı, sayısal” manalarına gelmektedir. Dijitalin kapsadığı unsurlar müzik üzerinde zaman zaman kara bulutların toplanmasına neden olmuştur. Problem özellikle dijital kavramından sonra kendini hissettirmiştir. Kimi çevrelere göre olumlu, kimilerine ise olumsuz etkileri olan bu faktörler, müziğin farklı boyutta çeşit çeşit yol kazası geçirmesine yol açmıştır. Teknolojik gelişmelerin baş döndürücü hızda yol aldığı dikkate alındığında, bilgi kaynakları, verilerin tazeliği, bunların korunması, yenilenmesi her zaman bize rehberlik etmiştir. Müzik alanının profesyonellerinin birer dinleyici, izleyici oldukları gerçeği de göz önüne alınmıştır. Hazırlanan hem profesyonel hem de basit içerikli soruların sorulacağı hedef kitlenin belirlenmesinde, ulaşılabilirlik, yüz yüze görüşme planlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Derinlemesine görüşme (Deep (Depth) Interview) yöntemi ile yapılacak röportajlar için hazırlanan soruların sayesinde, “Dijital Teknoloji Çağında Müzik” başlığı altında, ünlü veya ünlü olmayan müzik insanlarından alınan bilgilerin yararlı verilere dönüştüğünü de ifade etmek yerinde olacaktır. Besteci, söz yazarı, düzenlemeci, meslek ustası,şarkıcı, topluluk, müzisyen ve benzer müzik paydaşlarının incelenmesi, türevselliği, gibi belirleyiciler, söyleşiler süresince devamlı güncellenmiştir. Bunun doğal sonucu olarak, söyleşi konuklarımızdan sağlamayı planladığımız en yüksek içerikli ve nitelikli katkı sağlanmasına zemin hazırlanmıştır. Röportaj yapılan bazı isimler, unvan bilgileri aşağıdadır.
1. Burhan Şeşen (Müzisyen, Şarkıcı, Besteci, Söz Yazarı, Müzik Yapımcısı ve Müzik Yorumcuları Meslek Birliği (MÜYORBİR) Başkanı)
2. Cemal Arman (Apple Music ve ITunes Türkiye Editoryal, Plak Şirketi ve Sanatçı İlişkileri Sorumlusu)
3. Ozan Çolakoğlu (Müzik Yapımcısı, Düzenlemeci)
4. Kutlu Özmakinacı (Şarkıcı, Besteci, Söz Yazarı, Müzik Yapımcısı, Düzenlemeci)
5. Ahmet Akçakaya (TRT Radyo Dairesi Başkanı/ Müzik Dairesi Başkan Vekili)
İndirmeler
Referanslar
BOZKURT, A. (2015, Eylül). Sürekli ve Hızla Büyüyen Dijital Müzik, Müzik Tüketiminin En Yüksek Mecrası Olma Yolunda . Bilişim, 43(179), s. 46-51.
ÇUHACI, G. (2009). Dijital sanat ve Beden. Eylül 5, 2019 tarihinde tamsanat: http://www.tamsanat.net/yayinlar/tezler/?dil=1&post=95 adresinden alındı
ECKART, G. (2005). The German Gothic Subculture. German Studies Review, 28(3), 547-562.
GÜNAY , E., & ÖZDEMIR, M. A. (2006). Müzik Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme . Ankara: Bağlam Yayıncılık.
KESAYAK, B. (2019). Dijitalleşme müzik sektörünü nasıl etkiliyor? . Eylül 4, 2019 tarihinde Hürriyet: http:// www.hurriyet.com.tr adresinden alındı
LULL, J. (2000). Popüler Müzik ve İletişim. (T. İblağ, Çev.) İstanbul: Çiviyazıları. (T. İblağ, Çev.) İstanbul: Chiviyazıları .
OĞUZ, T. (2016, Ocak). Dijital Müzik Tüketim Alışkanlıkları. eKurgu, 24(1), s. 44-62.
PARASIZ, G., & ARAS, T. (2012). Teknolojinin Müzik ve Müzik Eğitimi Alanındaki Yeri ve Önemi . X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, (s. 1107). Niğde.
RUMSEY, F., & MCCORMICK, T. (1994). Sound&Recording. Oxford: Focal Press
SAĞLAMTIMUR, Z. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), s. 213-214- 217-229-238
Yüksek Çözünürlüklü Plaklar Geliyor . (2018). Eylül 2, 2019 tarihinde HaberTürk : https://www.haberturk. com adresinden alındı.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.