Yaşam kalitesi ve eğitim ilişkisi: Türkiye üzerine bir değerlendirme
Özet Görüntüleme: 205 / PDF İndirme: 179
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.7.4.06Anahtar Kelimeler:
Yaşam Kalitesi- Eğitim- Türkiye- PandemiÖzet
Eğitim, yaşamımızın en önemli konu alanlarından biridir. Son iki yıldır yaşadığımız koronavirüs pandemisi bunu çok iyi hatırlattı. Tüm dünyanın yaşadığı bu sağlık trajedisi, eğitimde de ciddi bir kaos yarattı. Birçok çocuğuneğitim hayatı sekteye uğradı ve farklı bir nitelik kazandı. Oldukça sancılı olan bu sürece duruma uyum sağlama noktasında başarısız olan ülkeler olduğu gibi, iyi yönetenler de vardı.Bu sonucu ortaya çıkaran en önemli etkenin yaşam kalitesi olduğu ifade edilebilir. Yaşam kalitesi dediğimiz kavram, çok boyutlu, öznel ve nesnel göstergelerden oluşan bir olguyu ifade etmektedir. Sağlık, eğitim, siyaset, ulaşım, ekonomi gibi pek çok unsur yanında kişilerin bunları nasıl algıladıkları ve memnuniyet düzeylerini içermektedir.
Bu bağlamda, yaşam kalitesi göstergeleri yüksek olan ülkelerin eğitim alanında da iyi durumda oldukları ve eğitime oldukça önem verdikleri iddia edilebilir. Bu durum aslında bir etkileşimdir. Eğitim koşulları ve düzeyi iyileştikçe mutlaka bu, yaşam kalitesine yansır. Yaşam koşullarımız ve yaşama bakışımız büyük ölçüde aldığımız eğitimlertarafından şekillenmektedir.
Tüm bunlar bağlamında, Türkiye’nin durumu nedir? Diğer ülkelere kıyasla eğitim ve yaşam kalitesi ilişkisi bağlamında ne durumdayız? Tüm bu soruların yanıtı, Türkiye’de yaşam kalitesi içerisinde eğitimin ne kadar önemli olduğunu ve yer tuttuğunu anlamak adına önemlidir. Bu çalışmada, yaşam kalitesi içerisinde eğitimin öneminedeğindikten sonra Türkiye’de eğitim-yaşam kalitesi ilişkisini ve durumunu değerlendireceğiz.
İndirmeler
Referanslar
AKRANAVİČİŪTĖ, D., & RUŽEVİČİUS, J. (2007). Quality of Life and Its Components Measurement. Engineering Economics, 52(2), 43-48.
BM (2021a, Kasım 22), İnsani Gelişme İndeksi-Genel Ülke Sıralamaları. https://hdr.undp.org/en/content/ latest-human-development-index-ranking (Erişim Tarihi: 22.11.2022)
BM (2021b, Aralık 20), İnsani Gelişme Endeksi-Ülke Profilleri, https://hdr.undp.org/en/countries (Erişim
Tarihi: 22.11.2020)
CAMPBELL, A., CONVERSE, P.E., & RODGERS, W.L (1976). The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions. Russell Sage Foundation.
CUMMINS, R. A. (1997). Assessing quality of life. R. I. Brown & R. I. Brown (Eds.), Quality of Life For People with Disabilities (ss. 116–150). Stanley Thornes.
CUMMINS, R. A. (1996). The Domains of Life Satisfaction: An Attempt to Order Chaos. Social Indicators
Research, 38, 303–328.
DIENER, E., & SUH, E. (1997). Measuring Quality of Life: Economic, Social And Subjective Indicators. Social Indicators Research, 40(1), 189-216.
EDGERTON, J. D., ROBERTS, L. W. & VON BELOW, S. (2012). Education and quality of life, K. C. Land, M.
J. Sirgy & A. C. Michalos (Eds.), Handbook of social ındicators and quality of life research, (ss. 265-296). Springer.
EDİSAN, Z., & KADIOĞLU, F.G. (2013). Yaşam Kalitesi Kavramının Antik Dönemdeki Öncülleri. Lokman
Hekim Journal, 3(3), 1-4.
EDİSAN, Z., & KADIOĞLU, F.G. (2011). Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesi Ölçekleri: Etik Açıdan Bir Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 19(1), 8-15.
European Statistics (EUROSTAT). (2022, January 28).
Database: Quality of life, https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database
EUROPEAN STATISTICS (EUROSTAT). (2021, December 22). Quality of life indicators. Eurostat statistics explained, https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php/Quality_of_life_indicators
(Erişim Tarihi: 22.12.2022)
EVANS, D. R. (1994). Enchanging The Quality of Life in The Population at Large. Social Indiactor Research, 33(1), 47-88. https://doi.org/10.1007/BF01078958
FAYERS, P. M. & MACHIN, D. (2007). Quality of Life: The Assessment, Analysis and İnterpretation of Patient-Reported Outcomes. 2nd ed. John Wiley & Sons
FERRER, A. (2004). Hapiness Quantified: A Satisfaction Calculate Approach. Oxford University Press.
GIL-LACRUZ, M., GIL-LACRUZ, A.I., & GRACIA-PÉREZ, M. L. (2020). Health-Related Quality of
Life in Young People: The Importance of Education.
Health and Quality of Life Outcomes, 18, 187. https:// doi.org/10.1186/s12955-020-01446-5
GLATZER. W. (1987). Components of well-being. A.C. Michalos (Eds.). Living conditions and subjective
well-being, 1978-1984, (ss. 25-33), German Social Report.
GOLDBERG, J. & SMIH, J. (2007). The Effects of Education on Labor Market Outcomes, Revision of May
GREGORY, D., JOHNSTON, R., PRATT, G., WATTS, M., & WHATMORE, S. (2009). Quality of life. In Dictionary of Human Geography, 5th Edition, Wiley-Blackwell.
IONESCU, D. D. IONESCU, A. M., & JABA, E. (2013).
The Investments in Education and Quality of life. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, Special Issue (December), 141-158.
JAKİMOVSKİ, J. (2019). Education and Quality of Life. Eurasian Journal of Social Sciences, 7(3), 1-7
JAMIESON, A. (2007). Education and the Quality of Life in Later Years: Quality in Ageing. Journal of Policy, Practice and Research, 8(3), September, 15-23. https://doi.org/10.1108/14717794200700017
KHAN, H. & WİLLİAMS, J. B. (2006). Poverty Alleviation Through Access to Education: Can E-Learning
Deliver?, U21Global Working Paper No. 002/2006, 18 Pages.
LLERAS-MUNEY, A. (2005). The Relationship Between Education And Adult Mortality in The United States. Review of Economics Studies. 72(1), 189–221.
MACKENBACH, J. P. (2006, February). Health Inequalities: Europe in Profile. UK Presidency of the EU.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). (2015). How’s
Life? 2015 Measuring Well-being. OECD Publishing.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). (2022, January 22). OECD Better Life Index. https://www.oecdbetterlifeindex.org/#/11111111111
PFEIFER, A. (2007). Good Practices in Basic Education in Latin America, Second OECD World Forum on Statistics, Knowledge and Policy, Istanbul, Turkey.
POWDTHAVEE N. (2010). Does Education Reduce The Risk of Hypertension? Estimating The Biomarker
Effect of Compulsory Schooling in England. Journal of Human Capital. 4(2), 173–202.
POWDTHAVEE, N., LEKFUANGFUB, W. N., & WOODEN, M. (2015). What’s The Good of Education on
Our Overall Quality of Life? A Simultaneous Equation Model of Education And Life Satisfaction For Australia. J Behav Exp Econ. 54(February): 10–21
QUALİTY OF LIFE RESEARCH UNIT. (2015). The quality of life model, University of Toronto, http://
sites.utoronto.ca/qol/qol_model.htm (Erişim Tarihi: 11.12.2021).
RADOVANOVIĆ, I., BOGAVAC, D., CVETANOVIĆ, Z., & KOVAČEVIĆ, J. (2017). Quality of Life - lifelong
Education Platform. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 188-195.
ROSS, C. E. & WILLIGE, M. V. (1997). Education and the Subjective Quality of Life. Journal of Health and Social Behavior, 38(September), 275-297
SAPANCALI, F. (2009). Toplumsal Açıdan Kentsel Yaşam Kalitesi. Altın Nokta Basın Yayın
SCHULLER, T. (2007, June 30). Understanding the social outcomes of learning, Second OECD World Forum on Statistics, Knowledge and Policy, Istanbul, Turkey.
SILES, M. A. (2009). The Causal Effect of Education on Health: Evidence From The United Kingdom. Economics of Education Review. 28(1), 122–128.
SLAVNİC S., KOVACHEVİC, J., RADOVANOVİC V. & JACHOVA, Z. (2015). The quality of life of deaf and hard of hearing students in boarding schools. 6th International Conference: Improving the Quality of Life of
Children and Young People, (ss. 569-579), Ohrid, http:// www.erf.untz.ba/aktuelnosti/poziv.pdf (Erişim Tarihi: 11.12.2021).
STIGLITZ, J. E., SEN, A. K., & FITOUSSI, J. P. (2009). Report by the Commission on The Measurement of
Economic Performance and Social Progress. www. stiglitz-sen-fitoussi.fr (Erişim Tarihi: 27.02.2022)
STONE, A. A., KRUEGER, A. B., STEPTOE, A. & HARTER, J. (2008). Exploring the socio-economic gradient,
in daily colds and flu, headaches, and pain, Mimeo.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (2022, Ocak 11). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim. 1997-2021. www.
meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 11.01.2022)
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (2021, Aralık 29). PISA nedir?. http://pisa.meb.gov.tr/www/pisa-nedir/
icerik/4 (Erişim Tarihi: 29.12.2021)
TORLAK E. S., & YAVUZÇEHRE S. P. (2008). Denizli Kent Yoksullarının Yaşam Kalitesi Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 17(2), 23-44.
TÜİK (2022a). Ocak 21). Ulusal Eğitim İstatistikleri Veri Tabanı (2008-2020), https://data.tuik.gov.tr/
Kategori/GetKategori?p=egitim-kultur-spor-ve-turizm-105&dil=1 (Erişim Tarihi: 21.01.2022)
TÜİK (2022b). Ocak 21). Ulusal Eğitim İstatistikleri Veri Tabanı (2008-2020), https://data.tuik.gov.tr/
Kategori/GetKategori?p=egitim-kultur-spor-ve-turizm-105&dil=1 (Erişim Tarihi: 21.01.2022)
UNICEF Innocenti Research Centre. (2002). A league table of educational disadvantage in rich nations. Innocenti Report Card No. 4. UN Children’s Fund.
UYSAL ŞAHİN, Ö. (2020). Yaşam Kalitesi Kamu Maliyesi Kalitesi İlişkisi: Avrupa Birliği ve Türkiye Üzerine Bir İnceleme. Rating Academy Publishing.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.