Seramik formlarda işlevsellik üzerine bir inceleme: Melanie Brown


Özet Görüntüleme: 72 / PDF İndirme: 101

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.7.4.05

Anahtar Kelimeler:

Ceramic - Conceptual - Function - Form- Art

Özet

Seramik en eski sanat dallarından biridir. Arkeolojik buluntular eşliğinde ilk üretilmiş seramik parçaların temel ihtiyaçları karşılamak üzerine üretilmiş olduğunu görmekteyiz. Saklama, pişirme gibi işlevleri yerine getirecek olan seramik kap kacaklar fonksiyonu üzerine temellenmiş bir form ile karşımıza çıkmaktadır. Bugün seramik, halen fonksiyonel kap kacaklarda, sağlık gereçleri, karo üretiminde ve hatta ileri teknoloji seramikleri ile uzay bilimlerinde sıklıkla karşımıza çıktığı gibi sanatsal bir üretim aracı olarak da kullanılan bir malzemedir. Binyıllardır fonksiyonu üzerinden şekillenmiş ve bugüne kadar gelmiş bir malzeme olarak seramiğin kavramsal sanat alanında kullanılmaya başlamış olması tarihsel sürecinde oldukça yakın bir zamana denk düşer. Kavramsal sanat alanında bir malzeme olarak seramiğin kullanımının yanı sıra işlevsel ve geleneksel seramik formlar üzerinden kavram üretmiş bir İngiliz sanatçı olan Melanie Brown bu çalışmanın ana konusudur. 1978’den bu yana İngiltere Monmouthshire’daki stüdyosunda tornada şekillendirdiği çaydanlıkları ilk bakışta sıradan çaydanlıklar gibi görünse de, formlarıyla aile kavramını irdelemiş, bireyselliklerini koruyan grup içindeki bireyleri incelemiş ve ateşin malzemeyi değiştirmesi üzerine düşündürmüştür. Kısacası Brown’ın çaydanlıkları, formun tüm ihtiyaçlarını içinde taşıyan, ince, zarif iyi tasarlanmış ve istenirse lezzetli çayların demlenebileceği çaydanlıklar olmanın ötesinde birer heykele dönüşmüştür. İşlev, kavramdan daha aşağı bir konumda yer almış gibi, izleyici formu kullanmaktan çok izlemeye yönelmektedir. Bu bağlamda sanatçıyla yapılmış yüz yüze görüşmeler, röportaj ve kendisi hakkında yazılmış makaleler ışığında bir derleme çalışması olan bu makale seramik malzemenin sıklıkla kendini içinde bulunduğu işlev mi kavram mı sorusunun da cevabını aramaktadır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografisi

Tuba Korkmaz Batu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/ Türkiye

 

 

Referanslar

ACARTÜRK, B. (2012, Ocak ). Toprağın Binlerce Yıllık Macerası. ACTA TURCICA Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi(Sayı 1: “Kültürümüzde Toprak”), 1-1.

BAYAZIT, N. (1997). ‘İşlevselcilik’ Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Cilt 2). İstanbul: YEM Yayın.

BERGER, J. (1986). Görme Biçimleri,. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

BROWN, M. (2019, 06 09). Eskizler. (T. Batu, Röportaj Yapan)

BROWN, M. (2022). Melanie Brown Porcelain. Melanie Brown Porcelain: http://www..com/melpotsruthin005_ 1.jpg adresinden alındı

ER, A. C. (2015). Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi. Yedi: Sanat, Tasarim Ve Bilim Dergisi(13), 51-57.

FISCHER, E. (2012). Sanatın Gerekliliği. (C. Çapan, Çev.) İstanbul: Sözcükler Yayınları.

GOMBRICH, E. (1992). Sanatın Öyküsü (4 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.

HANÇERLİOĞLU, O. (1996). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.

İPŞIROĞLU, Ş., & EYÜBOĞLU, S. (2013). Avrupa Resminde Gerçek Duygusu. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

JUDITH, A. (2020). Doğulu Beden Batılı Zihin. (E. P. Fındıkçıoğlu, Çev.) İstanbul: Pingala Yayınevi.

KÜTÜK, N. (2016). Türk Sanatları ‘Seramik’. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları.

MASSON, V. M. (1957). “Djeytun İ Kara-Depe”. Sovetskaia Arheologia,(1).

ORAL, E. (2020). Anadolu Neolitik Dönem Boyalı Seramiği. Academic Social Resources Journal, 5(13), 95-100.

ÖNAL, N. O., & ULUDAĞ, K. (2019). Sanayi Devrimi Öncesi Seramik Sanatı Tarihi. Ankara: Gece Akademi.

ÖNER, S. (2016, 3 4). Hem Sanat Hem Değil: “Çeşme” . Vesaire: https://vesaire.org/hem-sanat-hem-degilcesme/

adresinden alındı

ÖNLÜ, N. (2010). Tararımda Yaratıcılık ve İşlevsellik: Tekstil Tasarımındaki Konumu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.

ÖTGÜN, C. (2008). Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2, 159-178.

ROTHKO, M. (. (2020). Sanatçının Gerçekliği Sanat Felsefesi,. (E. B. Alpay, Çev.) İstanbul: Hayalperest Yayınevi. Sanatatak. (2018, Aralık 7). Sanatatak. 1 2022 tarihinde Sanat ve hayat hakkında çok şey: http://www.sanatatak. com/view/alev-ebuzziya-6-yil-aradan-sonra-yeniden- istanbulda adresinden alındı Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2021, 11 3). 11 3, 2021 tarihinde Sözlük: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı

ÜNAL, S. (2021). Estetik-Sanat-Zanaat Yaklaşımıyla Seramik Sanatı Üzerine Düşünceler. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 195-224.

YETİŞKEN, H. (2012). Aristoteles’te Sanatın Neliği ve İşlevi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 27-35.

YILMAZ, S., & GÖKBEL, F. M. (2020, Aralık). Seramik Pişirme, Yeme-İçme ve Saklama Kaplarının Ergonomik Gelişim Süreci. Ulakbilge(55), 1516-1530. doi:10.7816/ulakbilge-08-55-05

İndir

Yayınlanmış

2022-10-28

Nasıl Atıf Yapılır

Batu, T. K., & Yemenicioğlu Negir, E. (2022). Seramik formlarda işlevsellik üzerine bir inceleme: Melanie Brown. JOURNAL OF AWARENESS, 7(4), 169–178. https://doi.org/10.26809/joa.7.4.05

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri

Aynı yazar(lar)ın dergideki en çok okunan makaleleri