Piero della Francesca ve Jan van Eyck’ın eserleri üzerinden Güney ve Kuzey Rönesansı’nın karşılaştırılması
Özet Görüntüleme: 213 / PDF İndirme: 122
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.7.4.02Anahtar Kelimeler:
Renaissance- South- North- PaintingÖzet
İnsanın kendisini keşfetmesi ile başlayan ve Türkçeye “yeniden doğuş” olarak çevrilen XV. yüzyıl Rönesans döneminde, birçok alanda olduğu gibi sanatta da pek çok yenilik yaşanmıştır. Bu, Rönesans çağında ortaya konan sanat eserleri incelendiğinde net bir şekilde görülür. Özellikle, resimlerde dikkat çeken gerçeğe ulaşma isteği; perspektif, renk, ton ve espas gibi yöntemlerin kullanılmasıyla oluşturulan üç boyutlu mekân algısı ve figürün resmin odak noktası haline getirilmesi, bahsi geçen bu yeniliklere örnek verilebilir. Öte yandan, çalışmaların başlıca teması olan Hristiyan öğretisinin önemini kaybetmeye başlaması da dönemin önemli olaylarındandır. Böylece, Orta Çağ’ın kültürel ve sanatsal geleneğinden giderek uzaklaşmaya başlayan sanatçılar, yapıtlarını çok daha özgür bir ortamda, özgün bir tavırla sunmaya başlamışlardır. Ancak, süreç içerisinde Avrupa’nın güneyi ile kuzey kesimlerinde yaşayan sanatçıların eserlerinde, teknik ve üslupsal açıdan bazı ayırt edici özellikler belirmiştir. İki bölgenin resim sanatında beliren bu farklılıklar da dönemin, sanat tarihçileri tarafından Güney Rönesansı ve Kuzey Rönesansı olmak üzere iki başlık altında ele alınmasına yol açmıştır. Bu araştırma kapsamında da ilk olarak Rönesans dönemi ile birlikte Erken Rönesans sanatına değinilmiş, çalışmanın ilerleyen bölümlerinde ise Güney ve Kuzey Rönesansı’nın genel özellikleriyle beraber İtalyan sanatçı Piero della Francesca ile Flaman ressam Jan van Eyck’ın hayatları ve eserleri üzerinde durulmuştur. Makalenin son pasajında ise bu iki usta ismin yapıtları aracılığıyla, Güney Rönesansı ile Kuzey Rönesans sanatı karşılaştırılarak dönemin üslupsal farklılıkları irdelenmeye çalışılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
BAXANDALL, M. (2015). 15. Yüzyılda Sanat ve Deneyim, (Çev: Z. Rona). İstanbul: İletişim Yayınları, ISBN: 978-975-05-1702-0.
CHARLES, V. & CARL, K, H. (2019). 1000 Muhteşem Desen, (Çev: M. A. Öztürk). Ankara: Zedya Kitap, ISBN: 978-605-69115-0-7.
CONTI, F. (1982). Rönesans Sanatını Tanıyalım, (Çev: S. Turunç). İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevleri.
FARTHING, S. (Ed.). (2014). Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Resim, (Çev: O. Çeviktay vd.). Çin: Caretta Yayıncılık, ISBN: 978-975-92722-9-6.
FLEMING, J. & HONOUR, H. (2016). Dünya Sanat Tarihi, (Çev: H. Abacı). İstanbul: Alfa Yayıncılık, ISBN: 978-605-171-347-2.
GERMANER, S. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (Cilt 1.). Rona, Z. ve Beykan, M. (Editörler), Belçika içinde (s. 214). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 975-7438-52-9.
GERMANER, S. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (Cilt 3.). Rona, Z. ve Beykan, M. (Editörler), Rönesans içinde (s. 1586). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 975-7438-54-5.
GOMBRICH, E. H. (2014). Sanatın Öyküsü, (Çev: Ö. Erduran ve E. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi, ISBN: 9789751418913.
GRAHAM-DIXON, A. (Ed.). (2013). Sanat Atlası, (Çev: B. Kovulmaz vd.). İstanbul: Boyut Yayıncılık, ISBN: 978-975-23-0697-4.
HART-DAVIS, A. (Ed.). (2013). Tarih Atlası, (Çev: İ. Djafer vd.). İstanbul: Boyut Yayıncılık, ISBN: 978-975- 23-0717-9.
İPŞİROĞLU, M. & İPŞİROĞLU, N. (2010). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, ISBN: 978-605-88901-0-7.
JOHNSON, G. A. (2013). Rönesans Sanatı, (Çev: F. Demir). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, ISBN: 978-975- 298-480-6.
LESSING, E. & POMARÈDE, V. (2020). The Louvre All The Paintings, China: Black Dog&Leventhal Publishers New York Louvre èditions, ISBN: 978-0-7624-7064-8.
MELICK, T. (Ed.). (2015). Tarih Boyunca Sanat, Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, (Çev: D. Şendil ve S. Evren). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, ISBN: 978- 975-08-3172-0.
ŞENTÜRK, L. V. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, ISBN: 978-975-539-648-4.
TURANİ, A. (2010). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi, ISBN: 978-975-14-1374-1.
TÜKEL, U. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (Cilt 3.). Rona, Z. ve Beykan, M. (Editörler), Piero Della Francesca içinde (s. 1474-1475). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 975-7438-54-5.
VASARI, G. (2013). Sanatçıların Hayat Hikayeleri, (Çev: E. Gökteke). İstanbul: Sel Yayıncılık, ISBN: 978-975- 570-642-9.
WILSON, J., WITHEE, D. & FRIEDMAN, B.V.H. (1991). The Inquiring Eye, Europen Renaissace Art, Washington: National Gallery of Art.
URL-1. https://www.pierodellafrancesca.org/st-jerome-anda- donor/, Erişim tarihi: 22.06.2022.
URL-2. https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Francis_ Receiving_the_Stigmata_(van_Eyck), Erişim tarihi: 22.06.2022.
URL-3.https://philamuseum.org/collection/object/ 102076, Erişim tarihi: 22.06.2022.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.