Zeytin çekirdeği külünün artistik seramik sırlarında kullanımı
Özet Görüntüleme: 268 / PDF İndirme: 326
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.6.3.07Anahtar Kelimeler:
seramik- artistik- kül sırı- zeytin külüÖzet
Çanakkale’de Olea europea oleaster ve Olea europea sativa olmak üzere iki tür zeytin yetişmektedir. Çanakkale’de ilk zeytincilik faaliyetleri Ayvacık ilçesindeki Küçükkuyu’da yer alan antik Gargara kentinde gerçekleşmiştir. Böylelikle Çanakkale için zeytin tarımının MÖ 6. yy. a tarihlendirilebileceğini önerebiliriz. Özellikle Akdeniz havzasında yetiştirilen zeytin antik çağlardaki çok tanrılı dinlerde ve rahmani dinlerde önemli bir yere sahiptir. Zeytin insanlık tarihi boyunca kullanılabilirlik özellikleri nedeniyle çok eski dönemlerden itibaren zirai bir ürün olarak hayatımızın vazgeçilmez parçalarından birisi olmuştur. Bu nedenle makalenin ana konusunu zeytin çekirdeğinden üretilen kül sırları oluşturmaktadır ve seramik üretiminde kullanılan artistik sırlar arasında değerlendirilirler. Bu küllerin elde edilmesinde organik olan herhangi bir hammaddenin yanmış olan külleri kullanılabilir. Yaşadığımız Çanakkale coğrafyası ile bağ kurup, yerel bir değer olan zeytine önem çekmek adına daha önce çalışılmamış olan zeytin çekirdeği külü araştırmamızı gerçekleştirme noktasında teşvik edici olmuştur. Antik Troas bölgesinde yer alarak efsanelere kaynaklık eden ve mitolojide Troia gibi bir değeri bünyesinde taşıyan Çanakkale genelinde yaygın olan zeytin ve zeytinden elde edilen kül, seramik sırlarıyla bağlantılı yerel bir değer olması nedeniyle özellikle seçilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
ALKAN, D. (1998), Çam Ağacı, Ceviz Kabuğu ve Soya Fasulyesi Küllerinin 1200 oC’de Sır Hammaddesi Olarak Değerlendirilmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
ATEŞ, Ö, Ş. (2012). Yakındoğu Demirçağ Uygarlıklarında Hayat Ağacı İnancı”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
COOK, J. M. (1973). The Troad: An Archaeological and Topographical Study, Oxford
ERTAN, İ., ve BAKIR, G. (2018), “Klazomenai Zeytin İşçiliği, Zeytinin Akdeniz’deki Yolcuğu” Konferans Bildiriler, Dinç Ofset Yayınları: İzmir
GENÇ, S. (2013) Artistik Seramik Sırları Sır Sanatı, Boyut Matbaacılık A.Ş., İstanbul
GÖKÇE, M., KURT, S. (2020), Ağaç Kültü Örneğinde Muğla ve Civarında Eski İnanışlar, Yörük Araştırmaları-I Sempozyumu Bildiriler kitabı, Konya, 148
GÖMEÇ, S (2003) Eski Türk inancı Üzerine Bir Özet, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 33/21
GÜNEŞ, P,Ç. (2014), 1280°C’de Gelişen Odun Külü Katkılı Sır Araştırmaları Ve Uygulamalar Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)
HEPOĞLU, E. ve İNCE, H. Ç. (2019). Mitolojik Ağaçlar Ağaç Ve Bitki Türleri Kuş Türleri. https://docplayer.biz.tr/57489972-Mitolojik-agaclar-agac-ve-bitki-turleri-kusturleri.html (Erişim tarihi: 27.06.2021).
ILGAR, R (2016), Çanakkale İlinde Zeytin Yetiştiriciliği ve Yaşanan Sorunlar, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi, No:32, 19
KUBAT, L. (2020), Kestane Kabuğu Külünün Sır Bileşeni Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması Akademik Sanat, Cilt 5, Sayı 9
NAHYA, N. (2011), Zeytin: Tüm Ağaçların İlki, İlahların ve İnsanların Onuru, Metro Gastro: İstanbul. s. (88-90).
OYMAN, R.E (2002) Uygulamalı Seramik Teknolojisi Cilt I, (Çev. İlker Özkan), Sacmi İstanbul, Via Selice Provinciale 17/A-40026 İmola (BO) İtalya
ROGERS, P. (2003), Ash Glazes, University of Pennsylvania Press
SARNIÇ, K. Ö., KUBAT, L. (2007), Eskişehir Bölgesi Şeker Pancarı Küspesi Küllerinin Sır Bileşeni ve Renklendirici Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması SERES’07 Bildiriler kitabı
SERDAROĞLU, Ü. ile röportaj (Assos Kazıevi, Çanakkale, 16 Temmuz 1994)
STRABON (Çev.PEKMAN, A), Geographika, Antik Anadolu Coğrafyası, XII-XIV, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2000, İstanbul
ŞÖLENAY,E., TURAN, N. (2020), Patates Kabuğu Atığı Küllerinin 1160 °C’de Sır Hammaddesi Olarak Değerlendirilmesi”, Inonu University Journal of Art and Design, 61-70
TİZGÖL, K., DEMİR, Ö,G. (2016), Bir Sera Atığı Olarak Patlıcan Dalı Külünün Düşük Dereceli Seramik Sırlarında Kullanımı” Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 9, Sayı 18
ÜNAL, S., AKGEYİK, E. (2020) Gül Posası Külünün Seramik Yüzeylerde Kullanımı” Akademik Sanat, Cilt 5 Sayı 10
URL1 https://yeryuzuagaci.wordpress.com/2016/09/27/anadolu- kulturunde-zeytin-agaci/ (Erişim Tarihi 03.04.2018).
URL2http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly-90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvw4dpbmtv (Erişim Tarihi 19.12.2018).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.