OPERASYON KOVİD-19: TÜRKÇE YAYIN YAPAN YABANCI HABER PLATFORMLARINDA KOVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE TÜRKİYE KONULU HABER BAŞLIKLARINDA KULLANILAN OLUMSUZ ETKİLİ DİL VE DİLBİLİMSEL MANİPÜLASYONLAR


Özet Görüntüleme: 115 / PDF İndirme: 200

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.6.1.08

Anahtar Kelimeler:

Türkiye- Kovid-19- Negatif Etkili Dil- Dilbilim- Söylem- Manipülasyon

Özet

Evrim geçirmiş bir operasyon aracı olarak dil, konuşucuların ve yazarların (ön)yargı, duygu, öznellik, pozitif-negatif değer, ve duruş-tutumlarını içeren yeni unsurlar, teknikler ve pratikler içerir. Bu özellikleriyle dil, bilgi, haber verme ve gerçeklik ile sanal gerçeklik, algı ve manipülasyon arasında bir yanılsama yaratır. Bu nedenle dil, objektif yada tarafsız olarak tanımlayabileceğimiz bir iletişim aracı değil politik, kültürel, ve ideolojik değerlerle yüklü bir iletişimsel operasyon aracı olarak karşımıza çıkar. Medya, dilin bir operasyon aracı olarak en etkili kullanıldığı alanlardan birdir. Bu çalışma, Türkçe yayın yapan Amerika’nın Sesi, Independent Türkçe ve Deutsche Welle Türkçe medya kuruluşlarının Kovid-19 salgını sürecinde yapmış oldukları haberlerin başlıklarında kullanılan dili ve söylemi analiz etmektedir. Çalışmada veri olarak elde edilen haber başlıklarında, politik ve ideolojik söylemin en belirgin özelliklerinden biri olan negatif etkili bir dilin kullanıldığı görülmüştür. Sözdizimsel bir manipülasyon türü olan permütasyon kullanılarak olumsuz duygu ve etki içeren başlıklarda ilk kelime olarak Türkiye kullanılmıştır. Algı oluşturmak amaçlı imlemeler içeren retorik sorular sorularak, okuyucuların bakış açılarını şekillendirmek, onları seçilmiş bir yönde düşünmeye ve hareket etmeye yönlendirmek için algı ve bilgi operasyonu yapılmıştır. Çalışma, söz konusu başlıkların önyargılı medya içeriklerinin önyargılı açılışları olduğunu ileri sürmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

BEARD, A. (2000). The Language of Politics. London: Routledge

BALL, A. (1991). The Language of News Media. Cambridge, MA: Blackwell

BALL, David M. (1997), Innuendo. Journal of Pragmatics, 27(1), January, 35-59

CLORE, G.L. & STORBECK, J. (2006). Affect as information about liking, efficacy, and importance. In J. Forgas (Ed). Hearts and Minds: Affective influences on social cognition and behaviour. New York: Psychology Press.

DOR, D. (2003). On Newspaper Headlines as Relevance Optimizers, Journal of Pragmatics, 35. 695-721. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(02)00134-0

FORGAS, J. P. (1995). Mood and Judgement: The Affect Infusion Model (AIM). Psychological Bulletin, 117, 39-66.

FOUCAULT, M. (2005). The Order of Things: An Archaeology of The Human Sciences. London: Routledge.

FOWLER, R. (1991). Language In The News, London: Routledge.

HUNSTON, S. & THOMPSON, G. (2000). Evaluation in text: Authorial Stance and the Construction of Discourse. Oxford: Oxford University Press.

LICHTER, R. S. (2017). Theories of Media Bias, The Oxford Handbook of Political Communication. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199793471.013.44_update_001

https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199793471.001.0001/oxfordhb-9780199793471-e-44).

NG, S. H. & BRADAC, J. J. (1993). Power in Language: Verbal Communication and Social Influence, Newbury Park: Sage Publication

NOWAK, K. & HEMANUS, P. (1975). A Comment on: “Propaganda and Indoctrination: a Tentative Concept Analysis” by Pertti Hemanus. Gazette (Leiden, Netherlands), 21(1), 40–43.

ROBERT, H G. & JOHN S S. (2015). Persuasion: Social influence and Compliance Gaining. NY: Routledge

SAUSSURE, L. D. & SCHULZ, P. (2005). Manipulation and Ideologies in the Twentieth Century. Amsterdam: John Benjamins, https://doi.org/10.1075/dapsac.17

SAUSSUR, L. D. (2005). Manipulation and Cognitive Pragmatics. Manipulation and Ideologies in the Twentieth Century Discourse Approaches to Politics. Society and Culture, https:// doi.org/10.1075/dapsac.17.07sau

SCHWARZ, N.G. & CLORE, G. L. (2003). Mood as Information: 20 Years Later. Psychological Inquiry, 14(3&4), 296–303.

VAN DIJK, T.A. (1988). News as discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum

VAN DIJK, T. A. (2006). Discourse and manipulation. Discourse & Society, 17(3), 359– 383.

İndir

Yayınlanmış

2021-02-24

Nasıl Atıf Yapılır

TURGUT, F. (2021). OPERASYON KOVİD-19: TÜRKÇE YAYIN YAPAN YABANCI HABER PLATFORMLARINDA KOVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE TÜRKİYE KONULU HABER BAŞLIKLARINDA KULLANILAN OLUMSUZ ETKİLİ DİL VE DİLBİLİMSEL MANİPÜLASYONLAR. JOURNAL OF AWARENESS, 6(1), 73–79. https://doi.org/10.26809/joa.6.1.08

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri