TİYATRO İLE TEMEL YAŞAM DESTEĞİ UYGULAMA FARKINDALIĞI YARATMAK
Özet Görüntüleme: 299 / PDF İndirme: 261
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.5.026%20Anahtar Kelimeler:
Temel Yaşam Desteği- Farkındalık- İlkyardım- Tiyatro- YaratıcılıkÖzet
İlkyardım, ani gelişen acil sağlık durumlarında olay yerindeki olanaklarla hızlı müdahale gerektiren uygulamalar bütünüdür. Uygulamaların bilinçsizce yapılması durumunda ciddi sakatlıklar ve ölümler oluşabilmektedir. Bilinçli bir ilkyardım uygulayabilmek için ilkyardımcıda bulunması gereken özellikler; bilgi, beceri, soğukkanlı davranma ve özgüvendir. Bu özelliklerin kazandırılmasında en temel öğe eğitimdir. Eğitimler bireyi cesaretlendirmeli, beceri kazandırmalı ve gerçeğe uygun şekilde tasarlanmalıdır. “Tiyatro ile Temel Yaşam Desteği Uygulama Farkındalığı Yaratma Eğitimi” projesi ambulans ve hastane müdahalelerinin öncesinde olay sonrasındaki ilk dakikalarda olay yerindeki kişilerce yapılması gereken uygulamaların yetersizliğine odaklanmaktadır. Proje kapsamındaki eğitimlerle yaşam kurtarma zinciri farkındalığı oluşturulması amaçlanmaktadır. Proje farklı aşamalardan oluşmaktadır. Her aşamada özellikle yapılmaması gereken ve yapılması gereken uygulamalar vurgulanmaktadır. Ocak-Eylül 2019 arasında devam eden çoğunluğu Ege Bölgesi’nde olmak üzere proje kapsamında sürdürülen 27 farkındalık eğitiminde 677 kişiye ulaşılmıştır. Eğitim sonrası yapılan değerlendirmede memnuniyet puanı %96 olarak saptanmıştır. Katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası ani kalp durması ile ilgili özgüven oranı değerlenmiştir. Sonuç olarak; Temel Yaşam Desteği Uygulama farkındalık eğitimleri yaygınlaştırılarak toplumun bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
İndirmeler
Referanslar
ABBAS A., 2011, BUKHARI S.I., AHMAD F., Knowledge of first aid and basic life support amongst medical students: a comparison between trained and untrained students, Journal of Pakistan Medical Association, 61(6), 613-616.
ALSAYALI R.M., ALTHUBAITI A.Q.A., ALTOWAIRQI R.M., ALSULIMANI F.A., ALNEFAIE B.M., 2019, Awareness, knowledge, attitude and practices of first aid skills among medical and non-medical students at Taif University, World Family Medicine, 17(11), 34-43. DOI:10.5742MEWFM.2019.93693:
ASARE Y.G., 2019, Awareness of Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) Among University of Ghana Students and an Assessment of Their Willingness to Practice CPR 2019, School of Public Health Collage Of Health Sciences Unıversity of Ghana. University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh
BILDIK F., KILIÇASLAN İ., DOĞRU C., KELEŞ A., DEMIRCAN A., 2011, The Need for First Aid Awareness among Candidate Teachers, Turkiye Acil Tıp Dergisi, 11(4), 166-170. doi: 10.5505/1304.7361.2011.50490
BOLLIG G, WAHL HA, SVENDSEN MV., 2009, Primary school children are able to perform basic life-saving first aid measures. Resuscitation; 80(6), 689–92.
doi: 10.1016/j.resuscitation.2009.03.012.
HIGHLIGHTS of the 2015 American Heart Association Guidelines Update for CPR and ECC http://www.atuder.org.tr/atuderData/Uploads/files/2015-AHA-Guidelines-Highlights-English.pdf
GILAVAND A., 2019, The Impact of Using the Iranian Red Crescent Society Educational Mobile App on Improving the Students’ Awareness of First Aids, J Compr Ped, 10(1), e67828. doi: 10.5812/compreped.67828.
JAMALUDIN T.S.S., ZAKARIA M.A.B., SAIDI S., CHAN C.M., 2019. A Literature Review On Knowledge, Awareness and Attitude Related To First Aid Among University Students, Scholars Journal of Applied Medical Sciences, 6(7): 2660-2664.
JOSEPH N., NARAYANAN T., ZAKARIA S., NAIR A.V., BELAYUTHAM L., SUBRAMANIAN A.M., GOPAKUMAR K.G., 2018, Awareness, attitudes and practices of first aid among school teachers in Mangalore, south India, Journal of Primary Health Care, 7(4), 274-281.
KHALID S, KHAN A, ALTAMIMI A, SAMARKANDI O., 2019, The efforts of health‑care professionals in preparing their families for situations requiring first aid. J Nat Sci Med, 2, 171-175. DOI: 10.4103/JNSM.JNSM_64_18
KHAN A., SHAIKH S., SHUAIB F., SATTAR A., SAMANI S., SHABBIR Q., RASHEED A., 2010, Knowledge attitude and practices of undergraduate students regarding first aid measures. Journal of the Pakistan Medical Association, 60(1), 68-72.
MASOOD A., DASTGIR N., AKRAM Z., HANIF A., SYED T.I.S., SADIQ U., 2019, Awareness, Knowledge and Critical Resuscitation Skills among Health Care Professionals of a Tertiary Health Care Facility, Inte Jr Cardiac Scie and Res: IJCSAR-108. https://kosmospublishers.com/awareness-knowledge-and-criticalresuscitation-skills-among-health-care-professionals-of-a-tertiary-healthcare-facility/ (Erişim Tarihi:25.11.2019)
ÖZBILGIN Ş., AKAN M., HANCI V., AYGÜN C., KUVAKI B., 2015, Evaluation of Public Awareness, Knowledge and Attitudes about Cardiopulmonary Resuscitation: Report of İzmir, Turk J Anaesth Reanim; 43: 396-405.
PEHLIVAN M., MERCAN N. C., ÇINAR İ., ELMALI F., SOYÖZ M., 2019, The evaluation of laypersons awareness of basic life support at the university in Izmir, Turkish Journal of Emergency Medicine 19, 26–29.
SMEDT L.D., DEPUYDT C., VEKEMAN E., PAEPE P.D., MONSIEURS K.G., VALCKE M., MPOTOS N., 2018, Awareness and willingness to perform CPR: a survey amongst Flemish schoolchildren, teachers and principals, 1-20.
TAN M., XI W., 2019, Effect analysis of community first aid training mode based on popular science on improving first aid knowledge and skills of community residents, Int J Clin Exp Med, 12(5), 5087-5095. www.ijcem.com /ISSN:1940-5901/IJCEM0089897
XI W., TAN M., 2019, Effects of science popularization of first aid knowledge and skills using new media among community residents, Int J Clin Exp Med, 12(5), 5269-5278. www.ijcem.com /ISSN:1940-5901/IJCEM0090539
YÜRÜMEZ Y., YAVUZ Y., SAĞLAM H., KÖKEN R., TUNAY K., 2007, Evalation of The Level of Knowlwdge of First Aid and Basic Life Support of The Educators Working in Preschools, Akademik Acil Tıp D
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2020 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Awareness’de yayınlanmak üzere kabul edildiğinde.makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.