KURUMSAL SORUMLULUK FARKINDALIĞI VE AHİLİK KURUMU


Özet Görüntüleme: 124 / PDF İndirme: 215

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.5.014

Anahtar Kelimeler:

Ahilik- sosyal sorumluluk- kurumsal sosyal sorumluluk- kurumsal sorumluluk

Özet

Sosyal sorumluluk anlayışı batı geleneğinden köklenerek toplumsal yaşantımıza girmiş bir anlayıştır. Özellikle 1960’lı yıllar ve takip eden dönem sivil hareketlerin daha yüksek tondan seslerinin duyulduğu yıllar olmuştur. Sivil toplumun hükümetler ve işletmeler üzerinde baskı unsuru olmaya başlaması tüm aktörler nezdinde sosyal sorumluluk farkındalığının artması sonucunu doğurmuştur. Kurumsal sorumluluk, sosyal sorumluluk kavramını da içine alarak şirketlerin iş yapma pratiklerine ve yönetim anlayışlarına etik ekseninde yaklaşımını içerir.

Ahilik kurumu ise Anadolu topraklarından köklenen, toplumsal/askeri/ekonomik işlevleri olan bir yapılanma olarak karşımıza çıkmaktadır. Osmanlı Devleti’nde askeri işlevlerini yitirmiş dahi olsa Ahilik kurumu yüzyıllar boyunca toplumsal birliğin devamlılığı konusunda sorumluluk üstlenmiş, bu topraklarda iş etiğinin temellerini atmış ve toplumsal ihtiyaç alanlarında varlık göstermiş tarihsel bir gerçeklik olarak karşımızda durmaktadır. Bu çalışmada kurumsal sorumluluk farkındalığını derinleştirirken tarihsel kültürel mirasımızın bir parçası olan Ahilik Kurumunun bu çerçevede yeniden gözden geçirilmesinin gerekliliği tartışılmaktadır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Kitaplar:
ANADOL, C., 2001, Türk-İslam Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, 2.bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
BABÜR, S. (Çev.),1999, Eudemos’a Etik, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
BAUMAN, Z., 2001, Parçalanmış Hayat, Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, Istanbul.
BUMIN, T. (Ed.), 2002, Felsefe, yayın no. TÜSİAD-T/2002/12-338, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği Yayınları, İstanbul.
CHESTER, P., 2000, Aristotle-Nicomachean Ethics, NY, USA: Cambridge University Press, s.xix, (Çevrimiçi), http://site.ebrary.com/, 7 Şubat 2007.
ÇALIŞKAN, Y. ve IKIZ, M. L., 2001, Kültür San’at ve Medeniyetimizde Ahilik, 2. bs., T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
GRUNIG, J. E., HUNT, T., 1984, Managing Public Relations, Holt, Rinehart and Winston, Inc., USA.
MCMAHON, T. F., 2003, A Brief History of American Business Ethics, A Companion To Business Ethics, Ed. by Robert E. Frederick, Blackwell Publishing, UK.
ORTAYLI, İ., 2006, Son İmparatorluk Osmanlı, Timaş Yayınları, Istanbul.
OSKAY, Ü., 2000, Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, 3. bs., Der Yayınları, Istanbul.
POST J. E., LAWRENCE A. T., WEBER J., 2002, Business and Society-Corporate Strategy, Public Policy, Ethics, 10. bs., McGraw-Hill, NewYork.
STEINER, G. A. and STEINER, J. F., 1997, Business, Government, and Society: A Managerial Perspective, Text and Cases,8. bs., McGraw-Hill, Singapore.
SEITEL, F. P., 2004, The Practice of Public Relations, 9. bs., Pearson Prentice Hall, New Jersey.
Lonca’dan Oda’ya, İstanbul Ticaret Odası’nın 125. Yıl Anısına, Genel Danışman: İlber Ortaylı,
Istanbul Ticaret Odası.

Sözlükler:
CEVIZCI, AHMET, 1999, Sorumluluk, Felsefe Sözlüğü, 3. bs., Paradigma Yayınları, Istanbul.

Tezler:
GÜL, Ö., 2009, Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulaması Olarak Kurumsal Gönüllülüğün Türk Özel Sektöründe Yapılanması ve Kurum İçi İletişim Bağlantısı, Doktora Tezi, T.C.
İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.

Web sayfaları:
URL-1: The Rockefeller Archive Center – JDR Sr. Biographical Sketch, (Çevrimiçi) http://archive.rockefeller.edu/bio/jdrsr.php , 26 Mart 2008.
URL-2: UNDP Türkiye, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, https://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals/background.html , 1 Aralık 2019.

İndir

Yayınlanmış

2020-05-04

Nasıl Atıf Yapılır

GÜL, Öykü. (2020). KURUMSAL SORUMLULUK FARKINDALIĞI VE AHİLİK KURUMU. JOURNAL OF AWARENESS, 5(2), 169–178. https://doi.org/10.26809/joa.5.014

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri