Example of An Archeo-Village from a sociological perspective: Example of Çanakkale Tevfikiye Village
![](https://ojsdergi.com/ojsicons/gor.png)
![](https://ojsdergi.com/ojsicons/pdf.png)
DOI:
https://doi.org/10.26809/joa.2687Keywords:
Archaeo-village, Tevfikiye, Troy, Opet Project, HabitusAbstract
This article draws attention to the relational dimension of the transformation of Tevfikiye village in Çanakkale province into an archaeo-village as a result of the activities organized within the scope of the 2018 Troy Year and aims to fill the gap in this subject by trying to make sense of the concept of archaeo-village with a sociological approach. It aims to move the analysis to a different field by explaining the concept of 'archaeo-village', which is limited to the field of archaeology, with a broader theoretical framework and associating it with Pierre Bourdieu's concepts of 'field' and 'habitus' in the sociological context. The findings of Carl Blegen, who proved that Troy was not a myth as described in Homer's epic "Iliad", but a settlement that actually existed, have been a source for understanding the archaeological history of Troy. Emphasizing the importance of the archaeological popularity of this region and the dynamics of social life, the text tries to understand the social change of Tevfikiye and the factors affecting this change, based on the historically strategic status of Tevfikiye Village as both an archaeological site and a museum and the contributions of this situation to the village. With these factors, the sources and presentations of the traditional production structures of the village and the change experienced with the Opet Project, which made a significant contribution to the commercialization of these structures, were explained more clearly.
Downloads
References
ARCHAEOLOGİCAL SİTE OF TROY. (1998, December 2). UNESCO World Heritage Convention: https://whc.unesco.org/en/list/849 adresinden alındı
ASLAN, R. (2012). Troas Bölgesi’nde Göçler, Diller ve Kültürler. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 10(13), 17-30.
ASLAN, R. (2016). Homeros, İlyada ve Troia; Sorularla Alternatif Gezi Rehberi. Ankara: E Yayınları.
ASLAN, R. (2018). Yeni başlayanlar için Troya. İstanbul: Doğan Kitap.
BAŞAR, A. B. & BAŞAR, M. (2006) Sosyal Sorumluluk Raporlanması ve Türkiye’deki Durumu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2, 213-230
BLEGEN, C. W. (1995). Troy And Trojans. New York: Barnes&Noble.
BOURDİEU, P. (1986). Sermaye Biçimleri. (M. M. Şahin, Dü.)
BOURDİEU, P. (2010). Sermaye biçimleri. Derleyenler: MM Şahin ve AZ Ünal, Sosyal Sermaye, Değişim, İstanbul, 45-75.
BOURDİEU, P. (2019). Sosyoloji Meseleleri. (F. Öztürk, B. uçar, M. Gültekin, & A. Sümer, Dü) Ankara: Heretik.
CAN, M. (2013). Zincir Otel İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
GÜNEY ÇEĞİN, E. G. (2007). Ocak Ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim.
HARMAN, A. (2010). Yerel Anlamda Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Sosyal Fayda Boyutu: Kocaeli Örneği , Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
HOMEROS. (2014). İlyada. (A. Erhat, & A. Kadir) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
HOMEROS. (2019). Odysseia. (A. Erhat, & A. Kadir) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
JR., J. H. (2004). Public Arkeoloji. (N. Merriman, Dü.) London and New York: Routledge.
KAYA, A. (2007). Pierre Bourdieu'nun Pratik Kuramının Kilidi:Alan Kavramı. E. G. Güney Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat. İstanbul: İletişim.
KORKMAZ, D. H., & BÜYÜKTEPE, H. S. (2020, Bahar). Kurumsal Sorumluluk Örneği Olarak Arkeoköy Projesinin Destinasyon Gelişimine Etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 105-122.
NERSE, S. (2014). Türkiye kır çalışmalarında paradigma değişimi. İstanbul University Journal of Sociology, 3(29), 165-183.
NOVA, T. (2019, April 1) İnstangram:https://www.instagram.com/troia_nova/p/Bvt0m6pABFK/ adresinden alındı.
ÖZRİLİ, Y. (2023). Toplumsal Arkeoloji ve Yeni Müzebilim Perspektifinden Eser Çözümlemeleri. Lycus Dergisi, (7), 85-101.
PEKİN, A. K. (2018). Opet Tevfikiye Arkeo-Köy Projesi. İstanbul: MAS Matbaacılık.
POLAT, F. (2018). Tevfikiye Köyü Son Troialar. Ankara: Pozitif Matbaa.
ŞAHİN, D. (2018). Toplum arkeolojisi tarih ve kültür bilinci kazandırmada arkeologların rolü: myndos örneği. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), 355-370.
TAŞTAN, A. (2022). Etnografik Bir Hikâye: Paul Stirling ve Türk Köyü. Bilimname, (48), 111-125.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Holistence Publications
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When the article is accepted for publication in the Journal of Awareness, authors transfer all copyright in the article to the Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti.The authors reserve all proprietary right other than copyright, such as patent rights.
Everyone who is listed as an author in this article should have made a substantial, direct, intellectual contribution to the work and should take public responsibility for it.
This paper contains works that have not previously published or not under consideration for publication in other journals.