Influencer marketing as a dijital opinion leader: Examining the posts of dijital mothers


Abstract views: 132 / PDF downloads: 81

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26809/joa.2399

Keywords:

Digital Opinion Leader, Influencer Marketing, Digital Mothers, Influencer Mothers, Digital Marketing

Abstract

Today, the traditional marketing approach has been replaced by the digital marketing approach. One of the most prominent elements in digital marketing is the marketing activities of impressive employees, also known as influencer marketing. In the influencer marketing method, influencers serve to convey brands' messages to their followers. Within the scope of the study, Instagram posts of Dilan Polat, Özden Özdoğan and Ece Ronay; The frameworks of maternal and child health, eating with the mother in childhood, and the mother's personal health and beauty categories are included in detail. The research was carried out with the categorical analysis method, which is a type of content analysis within the scope of qualitative research methods. The result is that the marketing messages of the influencer mothers whose research products were examined are presented in many places and have been reached. It is noted that there are similar events in field records, and the similarity between this study and the reports in the literature is noted. After this study is carried out through mother influencers, it can be carried out through father influencers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKBAYIR, Z. (2016). Bana Bir Hikâye Anlat: Marka İletişiminde Hikâyeleştirme ve İnternet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(12), 67-84

AKTAN, E. & KAYIŞ, H. H. (2018). Sosyal Medya Ve Değişim: Bloglar Aracılığıyla Anneliğin Evrimi Üzerine Netnografik Bir Analiz . Ajıt-E: Academic Journal Of Information Technology , 9 (32) , 39-54 .

AKTAŞ, A. & ŞENER, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 399-422

ALABAY, M. N. (2010). Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama yaklaşımlarına geçiş süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 213- 235.

ALBAYRAK, S (2020) Sosyal Etki Pazarlaması (Influencer Marketıng) Bağlamında Instagram Ve Youtube Influencerlarının (Fenomenlerinin) Gençlerin Marka Algısına Etkisi, İstanbul Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi

ALİ KILIÇ, İ. & ÖZKAN, B. (2018). "Bir Sosyal Medya Pazarlama Trendi, Hatırlı Pazarlama Ve Etkileyiciler: Instagram Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma". International Journal Of Social Science, Cilt 1, Sayı 2, 43-57.

ALİKILIÇ, İ. & ÖZKAN, B. (2018). "Bir Sosyal Medya Pazarlama Trendi, Hatırlı Pazarlama ve Etkileyiciler: InstagramFenomenleri Üzerine Bir Araştırma". International Journal of Social Science, Cilt 1, Sayı 2, 43-57.

ASLAN, A., & ÜNLÜ, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2): 41-65.

BAŞOĞLU, R. (2020). Annelerin Sosyal Medya Kullanımı ve Instagramda Olan Popüler Anneler . Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi , 7 (1) , 857-873

CAN, S. & KOZ, K. A. (2018). Sosyal Medyada Tüketici Onaylı Pazarlama: Instagram Örneği İ . Kurgu , 26 (3)

CAN, S., & Koz, K. A. (2018). Sosyal Medyada TüKetı̇Cı̇ Onaylı Pazarlama: Instagram Örneği Kurgu, 26(3), 444-457.

CANÖZ, K., GÜLMEZ, Ö. & EROĞLU, G. (2020). Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23 (1), 73-91.

ÇALIŞKAN, M. & MENCİK, Y. (2015). Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi , (50)

DEĞER, B. E. & SİNE NAZLI, R. (2022). Sosyal Medyada Influencer Etkisi Bağlamında Benlik Sunumu . Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 15 (2) , 25-45 .

FİDAN, Z. & ACAR ŞENTÜRK, Z. (2016). Sosyal Medyada İletişim ve Kadınlar Üzerine Bir Değerlendirme . İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi) , 1 (2) , 64-82 .

FİDAN, Z., & ACAR ŞENTÜRK, Z. (2016). Sosyal Medyada İletişim ve Kadınlar Üzerine Bir Değerlendirme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi), 1(2), 64-82.

FRUCHTER M. (2009). Marketing On The Social Web: A Few Key Ingredients. 12.11.2011, http://www.michaelfruchter.com/blog/2009/02/marketing-on-the-social- web-a-few-key-ingredients/.

GEDİK, Y. (2020) Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi (Pıar), Cilt: 7 Sayı:2, 2020, Ss. 362-385

GRAY, J. (2011). Erkekler Mars’tan, Kadınlar Venüs’ten, 16. Basım, (Çev.: G. Şen), İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

GÜNEÇ BAHÇELİK P, (2022) Sosyal Medya Etkileyicilerinin Güvenilirlik, Çekicilik Ve Benzerliğinin Satın Alma Tercihindeki Rolü: Kozmetik Sektöründe Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi

GÜNGÖR, A (2021). Dönüşen Pazarlama ve Influencer Pazarlama Uygulamaları NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi,

GÜNGÖR, A. (2021). Dönüşen pazarlama ve Influencer pazarlama Uygulamaları . Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi , (7) , 40-51

HAZNEDAR B, (2019) İki Aşamalı Akış Kuramı Bağlamında Sosyal Medya Etkileyicilerinin Etkisi: Instagram'daki Gurme Hesapları Üzerine Bir İnceleme Yüksek Lisans Tezi

HSU, C. L. ve Park, H. W. (2011). “Sociology of hyperlink networks of Web 1.0, Web 2.0, and Twitter: A case study of South Korea”, Social Science Computer Review, 29(3), 354-368.

KARABACAK, Z. İ. & SEZGİN, A. A. (2016). Sosyal Medyada Ve Reklam İçeriğinde Kadın Bedeninin Alternatif Temsili: Fatkini Kampanyası . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 25 (3) , 307-322.

KAYA, M (2020). Satın Alma Davranışında Yorumların Rolü: Trendyol Müşterileri Üzerinden Bir Değerlendirme, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 49-67.

KILINÇ, M. (2020). Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı . İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi , 12 (1) , 9-20

KIR, J. & ÖZTÜRK, G. (2020). Türkiye'de İnfluencer Çalışmalarının Tüketicinin Satın Alma Davranışına Etkisi Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi , 3 (1) , 44-66

KONUK, N. (2019). Bir Sosyal Medya Aracı Olarak Instagram Kullanımı ve Kişisel İletişim Kaygısı Üzerine Üniversite Öğrencileri İle Araştırma . European Journal Of Managerial Research (Eujmr) , 3 (4) , 1-26 .

MERT, Y. L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketıng Uygulamaları . Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 6 (2) ,

MORGAN, G. and SMİRCİCH, L. (1980). The case for qualitative research. Academy of management review, 5(4), 491-500.

NATH, K., DHAR, S. ve BASİSHTHA, S. (2014). “Web 1.0 to Web 3.0-Evolution of the Web and its various challenges”, In International Conference on Reliability Optimization and Information Technology (ICROIT), 86-89

ODABAŞI, YAVUZ VE OYMAN, MİNE (2017). Pazarlama İletişimi Yönetimi, (11. Baskı), Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. MediaCat Akademi.

ÖZTÜRK, Ş. (2015). Sosyal Medyada Etik Sorunlar . Selçuk İletişim , 9 (1) , 287-311 .

PELTEKOĞLU, F. B. & TOZLU, E. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Dijital Paydaşları; Sosyal Medya Fenomenleri . Erciyes İletişim Dergisi , 5 (4) , 285-299

RUDMAN, R. ve BRUWER, R. (2016). “Defining Web 3.0: opportunities and challenges”, The Electronic Library, 34(1), 132-154.

SALTIK YAMAN, E. (2018). Ürün Yerleştirmede Yeni Bir Alan: Influencer Marketing Sosyal Medyada Influencer Annelerin Takipçileri Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence Ve Ürün Yerleştirme, (S. 268-279). İstanbul.

SAMMIS K., LİNCOLN, C., & POMPONİ, S. (2015). Influencer marketing for dummies. John Wiley & Sons.

SEÇKİN, P. (2022). Dijital Kanaat Önderlerinin Dil Kullanımı . Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (1) , 369-386 .

SHELDRAKE, Philip (2015). Dijital Çağda Pazarlama ve Halkla İlişkiler, Çev. Ümit Şensoy, İstanbul: Türk Hava Yolları Yayınları.

ŞAHİNSOY, K. (2017). Kriz Yönetimi Açısından Geleneksel Ve Sosyal Medya . İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi , 9 (4) , 1-19

TAŞKIN, H. & BORAN, T. (2023). Influencer Annelerin Instagram Yaşam Biçimi Sunuşlarının Ev Ve İş Hayatı İlişkisi Bağlamında İncelenmesi . Ibad Sosyal Bilimler Dergisi , (14) , 304-326 .

TUFAN YENİÇIKTI, N. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma . Selçuk İletişim , 9 (2) , 92-115 .

TUTAR, H & ERDEM A.T (2022). Örnekleriyle Örnekleriyle Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve SPSS Uygulamaları. Seçkin Yayıncılık.

YILDIRIM, E. (2014). Sosyal Medya Psikolojisi ve Dijital Yerliler. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 31, 80-83.

Published

2024-08-02

How to Cite

Demirdag, H. (2024). Influencer marketing as a dijital opinion leader: Examining the posts of dijital mothers. JOURNAL OF AWARENESS, 9(3), 271–281. https://doi.org/10.26809/joa.2399

Issue

Section

Research Articles