SANATLARIN POLİTİKLİK DERECESİ, SANAT ÜRETİMİ, PİYASA MEKANİZMASI VE DEVLET


Özet Görüntüleme: 348 / PDF İndirme: 257

Yazarlar

  • Sacit Hadi AKDEDE Adnan Menderes Üniversitesi/TÜRKİYE

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.246

Anahtar Kelimeler:

SSanatların Politiklik Derecesi- Sanat ve Siyaset İlişkisi- Devlet Sanat İlişkisi- Sanat ve Ekonomi İlişkisi- Piyasa ve Sanat İlişkisi

Özet

Bu makalede sanatların politiklik derecesi ile sanat üretiminin finansman biçimleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Öncelikle, neo-klasik ekonomi teorisine göre devletin sanatsal ürünleri neden desteklemesi gerektiği matematiksel olarak açıklanmıştır. Ardından,  sanatların politiklik derecesine göre sınıflanması ve sıralanması yapılmıştır. Söze ve yazıya dayanan sanatların, tiyatro gibi, söze ve yazıya dayanmayan sanatlara göre, klasik müzik gibi daha politik olduğu vurgulanmıştır. Devlet ve sanat ilişkisi, sanat ve piyasa mekanizması ilişkisi, sanatların bu politik olma durumuna göre ayrı ayrı incelenmiştir. Devletin ve vakıflar gibi kurumların genellikle politiklik derecesi düşük sanat eserlerini veya türlerini daha çok destekledikleri örneklerle açıklanmıştır. 

JEL Sınıflaması:  Z01

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

ACAR, YASİN., 2007, Tiyatro talebini belirleyen faktörlerin analizi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Universitesi, Aydın.

AKDEDE S. HADİ. 2013, Sanat Üretiminin Politik Ekonomi Açısından Bir Sınıflama Denemesi, Mimesis-dergi.org/2013/02/ Sanat-Üretiminin-Politik-Ekonomi-Açısından-Bir-Sınıflama-Denemesi/
Arts Under Threat 2016, Annual Statistics on Censorship and Attacks on ArtisticFreedom in 2016, Freemuse publication, Sweden.

BAUMOL, W. JACK. - BOWEN G. WILLIAM. 1965, On the Performing Arts: The Anatomy of Their Economic Problems. American Economic Review, 55: 495-502.

BAUMOL, W. JACK. - BOWEN G. WILLIAM.,1966, Performing Arts-TheEconomic Dilemma, The Twentieth Century Fund. New York.

BAUMOL, W.JACK. 1967, “Macroeconomics of unbalanced growth: The Anatomy of Urban Crises”, The American Economic Review, Vol 57, No:3415-426.

BOURDİEU, PİERRE. 1984, Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press
CARMİLLY-WEİNBERGER, MOSHE. 1986. Fear of Art: Censorship and Freedom of Expression in Art. Bowker, NewYork.
CHİANG, TUN-JEN-POSNER, RİCHARD. A. 2006, Censorship versus freedom expression in the arts, Handbook of the Economics of Art and Culture, Volume 1, ed. Victor A. Gingsburg and David Throsby.

GORDON E. SHOCKLEY., 2011, Political Environment and Policy Change: The National Endowment for the Arts in the 1990s, The Journal of Arts Management, Law, And Socıety, 41: 267–284, 2011


HANSEN, T.BILLE. 1997, The willingness-to-pay for the Royal Theatre in Copenhagen as a public good, Journal of Cultural Economics, 21: 1-28.

HEIKKINEN, MERJA. 2005, Administrative Definitions of Artists in The Nordic Model of State Support for Artists, International Journal of CulturalPolicy, Vol. 11, No. 3,

KATZ-GERRO, TALLY. 2002, Highbrow cultural consumption and class distinction in Italy, Israel, West Germany, Sweden, and the United States, Social Forces 81:207-229.

NOGARE, CHIARA D.- GALIZZI, MATTEO M. 2011, Thepoliticaleconomy of culturalspending: evidence from Italian cities” Journal of Cultural Economics, 35:203–231.

RUESCHEMEYER, MAILYN. 1997, Art, artists' associations, and the state in Norway, Journal of Arts Management, Law, and Society 27, 3; Academic Research Library
pg. 187

RUSHTON, MICHAEL 2007, Sustainable Public Funding for the Arts in the USA and Canada: Implications for Korea. Review of Cultural Economics, Vol. 10 No.1, 1-22.

SCİTOVSKY, ANNE – SCITOVSKY, TIBOR, 1959, What Price Economic Progress?, Yale Review, Autumn, 49, 95-110.

TEPE, MARKUS – VANHUYSSE, PIETER, 2014, Avote at the opera? The political economy of public theaters and orchestras in the German states, European Journal of Political Economy, 36 254–273.

THROSBY, DAVID, 1994, The Production and Consumption of the Arts: A View of Cultural Economics, Journal of Economic Literature, 32(1):1-29.

ULLDEMOLINS, J.RUIS. - AROSTEGUI, A.RUBIO., 2013, Thegovernance of national cultural organisations: comparativestudy of performance contracts with the main cultural organisations in England, France and Catalonia (Spain), International Journal of Cultural Policy, Vol. 19, No. 2, 249–269

WU, CHIN_TAO., 2005, Kültürün Özelleştirilmesi 1980’lerden beri Şirketlerin Sanata Müdahalesi, iletişim yayınları.

ZIMMER, ANNETTE. - TOEPLER, STEFAN., 1996, Cultural policies and the welfare state: the cases of Sweden, Germany and the United States. The journal of arts management, law and society, 26 (3), 167–193.

İndir

Yayınlanmış

2018-04-30

Nasıl Atıf Yapılır

AKDEDE, S. H. (2018). SANATLARIN POLİTİKLİK DERECESİ, SANAT ÜRETİMİ, PİYASA MEKANİZMASI VE DEVLET. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 5(2), 1–16. https://doi.org/10.15637/jlecon.246

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri