Abstract
In this research, the achievements of the monoprinting technique to students as an example of a schema in developing “Effective Learning Skills in Fine Arts Education” were examined. As a research method, “Instrumental Case Study”, one of the qualitative research techniques, has been used with an actual educational environment and student group (Density Sample), as an experience-based process will be carried out in line with "depth, density and subjectivity". In the context of effective learning skills, mono printing practices have been associated with Piaget's constructivist approach due to their connections with processes such as "organizing", "adaptation", "assimilation" and "practice" and tried to be explained in accordance with the problematic of the research. Monoprinting applications with students have shown that; If the mono printing process is configured correctly, it plays an important role in the development of students' skills such as creating a dialectical learning process by constructing knowledge, creativity, using time effectively and making quick decisions.
References
AÇIKGÖZ, K.Ü. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir, 9759536625.
AÇIKGÖZ, K.Ü. (2007). Başarmak Elimizde, Kanyılmaz Matbaası, İzmir. 9789750199103
ATEŞ KILIÇ, S. (2017). Baskı Sanatlarının Günümüz Örnekleri, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım dergisi, Cilt:7, Sayı.15, 119-210, Malatya.
AYRES, j. (1991). Monotype (Medıums and Methods for Painterly Printmaking), Watson- Guptili Puplications, United States, 0823031284.
BÜYÜKÖZTÜRK, S. ve diğ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara, 9789944919289.
COCHRAN, W. G. (2007). Sampling Techniques. New York: John Wiley & Sons, 8126515244 (hb), 9788126515240 (pb).
CRESWELL, JOHN W. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayıncılık, Ankara, 9786054627455.
EKİZ, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Anı yayıncılık, Ankara, 9756376007.
FİDAN, N., (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınevi, Ankara.
GRABOWSKI, B. ve FICK, B. (2012). Baskıresim Kapsamlı Materyaller ve Teknikler Rehberi, Karakalem Kitabevi Yayınları, İzmir, 9786064146086.
KARASAR, N. (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 9786055426583.
KIRAN, H. (2016). Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bakış, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt:6, S.1, 54-77.
MARCZYK, G., DE MATTEO, D., & FESTINGER, D. (2005). Essentials Of Research Design And Methodology. New York: John Wiley & Sons Inc. 0471718203(hb), 9780471718208(pb).
MORGAN, D. L. & MORGAN, R. K. (2008). Single-Case Research Methods For The Behavioral And Health Sciences, SAGE Publications, 1483317099(hb), 9781483317090(pb).
MOSER, J. (1997), Singular İmpressions: The Monotype in America, National Museum of American Art by Simitsonian İnstitution Press, Washington and London, 1560987375(hb), 1560987499(pb).
ÖZDEN, Y. (2002). Öğrenme ve Öğretme, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 9756802138.
PATTON, M. Q. (2005). Qualitative Research, New York: John Wiley & Sons, Ltd, 0761919716(hb), 9780761919711(pb)
SAN, İ. (2001) Sanatlar Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:34, S.1, 23-34.
SENEMOĞLU, N. (2003). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara, 9781111135263.
SILVERMAN, D. (2013). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. New York: Sage, 1412901979(hb), 9781412901970(pb).
STRAUSS, A. & CORBIN, J. (2014). Basics Of Qualitative Research Techniques. New York: Sage Publications, 0803959400(hb), 9780803959408(pb).
ŞAHİNEL, M. G. (2003), Etkin Öğrenme, Pegem Yayıncılık, Ankara, 9786257052597.
ŞİMŞEK, H., YILDIRIM, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 9789750226038.
ŞİŞMAN, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara,
VOGT, W. P., GARDNER, D. C., & HAEFFELE, L. M. (2012). When To Use What Research Design. Guilford Press, New York. 1462503535(hb), 9781462503537(pb).
YILDIRIM, A., ŞİMŞEK H., (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.Basım), Seçkin Yayıncılık, Ankara, 9789750226038.
YILDIZLAR, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stratejileri Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:42, S.42, 430-440.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Holistence Publications