GÜNDELİK YAŞAMIN GÜZELLİK ALGISI'NIN TİYATRODA ELEŞTİRİSİ: ÇİRKİN


Abstract views: 180 / PDF downloads: 144

Authors

  • Selen KORAD BIRKIYE

Keywords:

Güzel, çirkin, kapitalizm, tüketim,, çağdaş tiyatro, Marius Von Mayenburg, benlik bilinci

Abstract

İdeal güzellikle eş görülen sanatın içine çirkinin girmesi süreci yüzyıllar sürdü. Öte yandan
güzel ve çirkin karşıtlığı her daim hem estetiğin ve sanatın hem de gündelik yaşamın ana akslarından
birisi olmayı sürdürdü. Güzellik ve onun üzerine dönen endüstri, çağdaş dünyaya adını tarihte en
büyük kar getiren sektörlerden birisi olarak kazıdı. Öyle ki kent mobilyalarından, bulaşık makinesine
kadar herşey güzellikle olan ilişkisi içinde kendine pazar bulmaya başladı. Kapitalist dünyanın
tüketim çılgınlığının doruğu, güzelliğe yapılan maddi ve manevi yatırımlarla pompalandı. Sadece
kadın güzelliği değil, erkek güzelliği de bundan payını fazlasıyla aldı.
Yeni kuşak Alman yazarlarının en önde gelenlerinden birisi olan Marius von Mayenburg
"Çirkin" adlı oyununda, hayatın her alanına yayılarak insanları "güzel" bir kabuğa dönüştüren bu
furyayı son derece sert bir toplumsal çözümleme ve eleştiriyle birlikte kaleme almıştır. Çirkin-güzeltüketim-
ahlak-kapitalizm-sistem ekseninde ilerleyen ve ülkemizde de büyük ilgi gören bu oyun,
niteliksel yöntemle, dramaturjik formalist analizle incelenerek, yazarın oluşturduğu bireyden sisteme
uzanan çürümenin ve çirkinleşmenin bir çözümlemesi yapılacaktır. Güzelliğin çağdaş dünyadaki yıkıcı
etkilerinin kapitalizmin hastalıklarından birisine dönüşmesi süreci, kendisi de güzelin malzemesi olan
dram sanatından bir örnek vasıtasıyla aktarılacaktır.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-02-19

How to Cite

KORAD BIRKIYE, S. (2018). GÜNDELİK YAŞAMIN GÜZELLİK ALGISI’NIN TİYATRODA ELEŞTİRİSİ: ÇİRKİN. JOURNAL OF AWARENESS, 2(Special 1), 491–502. Retrieved from https://journals.gen.tr/index.php/joa/article/view/280

Issue

Section

Research Articles