TÜRKİYE’DE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU SATIN ALMA KARARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN ANALİZİ ORDU İLİ ÖRNEĞİ


Özet Görüntüleme: 232 / PDF İndirme: 346

Yazarlar

  • Derya ÖZTÜRK Ordu Üniversitesi/TÜRKİYE
  • Güngör KARAKAŞ Gaziosmanpaşa Üniversitesi/TÜRKİYE

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.121

Anahtar Kelimeler:

Cep telefonu- üniversite öğrencileri- satın alma kararı- doğrulayıcı faktör analizi

Özet

Bu çalışmanın amacı 18-25 yaşları arasındaki gençlerin cep telefonu satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Ordu Üniversitesi Ünye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde okuyan 400 öğrenciden yüz yüze anket yolu ile elde edilen verilere faktör analizi uygulanmıştır. Faktör analizinin yapı geçerliliği için ise sırasıyla açımlayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizinde değişkenlerin analize uygunluğunun sınanması ve örneklem büyüklüğünün test edilmesi için Kaiser – Mayer – Olkin ve Bartlett sınaması ölçütünden yararlanılmıştır (KMO;0,808;P<0.01). Ölçüm sonuçları örneklerin faktör analizi için yeterli olduğunu göstermiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 11 madde 4 faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu faktörler toplam varyansın %66,27’sini açıklamaktadır. Açımlayıcı faktör analizinin tutarlılığını test etmek için yapılan güvenilirlik analizi sonucu elde edilen cronbach alfa katsayısının 0.80 olarak hesaplanması testin tutarlı olduğunu ortaya koymuştur. Açımlayıcı faktör analizi ile belirlenen faktörler, hipotez ile faktör yapılarının uygunluğunu test etmek üzere doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum değerleri sırasıyla; CMİNDF için 3.036, RMSEA için 0.070, GFI için 0.94, CFI için 0.93 olarak hesaplanmıştır. Tüm faktörler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş ve uyum indeksleri sonucunda elde edilen modelin iyi bir uyuma sahip olduğu sonucu ortaya konulmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin cep telefonu satın alma davranışlarında etkili olan faktörler dört başlıkta toplanmıştır. Bunlar cep telefonunun özellikleri, hizmet, marka ve fiyat faktörüdür. 

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

İndir

Yayınlanmış

2016-01-31

Nasıl Atıf Yapılır

ÖZTÜRK, D., & KARAKAŞ, G. (2016). TÜRKİYE’DE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU SATIN ALMA KARARINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN ANALİZİ ORDU İLİ ÖRNEĞİ. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 3(1), 23–42. https://doi.org/10.15637/jlecon.121

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri