BİM MAĞAZALAR ZİNCİRİ VE TÜRKİYE PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL PERFORMANSLARININ KARŞILAŞTIRILMASI: BİLANÇO VE GELİR TABLOLARI ÜZERİNE ORAN ANALİZİ YÖNTEMİYLE BİR ARAŞTIRMA


Özet Görüntüleme: 598 / PDF İndirme: 398

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.255

Anahtar Kelimeler:

Perakende Sektörü, BİM Mağazalar zinciri, Finansal Performans, Sektör Bilançoları, Oran analizi

Özet

Perakende sektörü tüm ekonomilerde çok önemli bir yere sahiptir. Birçok sektörde üretim firmalarının ve dağıtım kanalındaki diğer üyelerin hayatiyetlerini devam ettirebilmeleri perakende sektörünün sağlıklı bir şekilde işleyebilmesine bağlıdır. Türkiye’de özellikle son on yılda perakende sektörünün verimliği ile ilgili bir takım sorunların olduğu rekabette zorlandığı ve birçok performans göstergesinde gerilemelerin olduğu görülmektedir. Böyle bir dönemde perakende sektöründe discount (indirim) mağazacılık konseptinde 1995 yılından beri faaliyet gösteren, 2005 yılında halka açılan, 2017 yılı sonu itibariyle 6.765 mağaza sayısına ulaşan, perakende sektörünün çok önemli bir oyuncusu olarak sektörde adından sıkça söz ettiren BİM Birleşik Mağazacılık A.Ş.’ne daha yakından bakılması çok önemli veriler elde edilmesini sağlayacaktır.

Perakende sektörünün geleceğine ışık tutmak adına sektörün en önemli temsilcisi olan BİM Mağazalar zinciri ile Türkiye perakende sektörünün finansal performans göstergelerinin karşılaştırılması önemli tespitlerin yapılmasına zemin hazırlayacaktır. Perakende sektörü bu karşılaştırma verilerini dikkate alarak kendisini olumlu yönde revize edebilirse ülke ekonomisi açısından çok daha iyi konuma ulaşabilecektir.

Bu kapsamda 2011-2016 yılları arasında BİM Mağazalar zinciri ve Türkiye’de faaliyet gösteren perakende işletmelerinin finansal tablolarından faydalanılarak finansal performansları açısından bir farklılık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Karşılaştırmalarda ayrıca üretim sektörü verilerine de yer verilerek perakende sektörünün durumu daha net belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Türkiye’de faaliyet gösteren 2011-2013 yılları arasında 500 perakende işletmesi ve 3.506 üretim işletmesi, 2014-2016 yılları arasında ise 591 perakende işletmesi ve 3.057 üretim işletmesinin finansal tabloları incelenmiştir. BİM Mağazalar Zinciri finansal verilerine ise halka açık bir şirket olması dolayısı ile kendi internet sayfası yatırımcı ilişkileri bölümünde yayınladığı 2011-2016 yılları arasındaki finansal tabloları incelenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda elde edilen veriler oran analizi yöntemi ile analize tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları uygulamalar bölümünde geniş şekilde ele alınmıştır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Akdoğan, Nalan ve Tenker, Nejat (2007), Finansal Tablolar ve Mali Analiz Teknikleri. Ankara: Gazi Kitabevi
AKGÜÇ, Öztin (1994) : Finansal Yönetim, İstanbul: Avcıol Basımevi
Akıncı, Nejat ve Necmettin Erdogan (1995). Finansal Tablolar ve Mali Analiz. İzmir: Barıs Yayınları, Fakülteler Kitabevi, 4. Baskı, İzmir.
Argun ,Dogan ve Cemal İbiş ve Volkan Demir (2008). Mali Tablolar Analizi Uygulamaları.No:62 İstanbul :İSMMMO yayınları.
Başar, A. B. ve Azgın, N. (2016). İşletme performansının ölçülmesinde nakit akış analizlerinin esasları ve Borsa İstanbul perakende sektöründe bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (23), 779-804.
Bektöre, Sabri ve Ferruh Çömlekçi (1982). Mali Tablolar Analizi. Eskisehir: Eskisehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayınları No:220/143.
Büker, Semih, Aşıkoğlu Rıza, Sevil, Güven (1997). “Finansal Yönetim”, (Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
Chadwick, Leslie (1984). Comparing financial performance: Ratio analysis and retail management. Retail and Distribution Management, 12(2), 35-37.
Çabuk, Adem, Karagül, A. Aziz, Erol, Cengiz, Başar, A.Banu, Sevim, Şerafettin, Sayılır, Özlem (2013). Finansal Tablolar Analizi, T.C. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayını, Eskişehir.
Çetiner, Ertuğrul (2007). İşletmelerde Mali Analiz, Gazi Kitabevi, Ankara.
Deloitte (2018). Global Powers of Retailing 2018: Transformative change, reinvigorated commerce.
Emarketer (2016). Worldwide Retail Ecommerce Sales: The eMarketer Forecast for 2020.
Erdoğan Necmettin (1997), Mali Tablolar ve Analizi, Ankara, Atilla Kitabevi.
Evans, J. R., & Mathur, A. (2014). Retailing and the period leading up to the Great Recession: a model and a 25-year financial ratio analysis of US retailing. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 24(1), 30-58.
Gombola, Michael J. and J. Edward Ketz (1983). “Financial Ratio Patterns in Retail and manufacturing Organizations.” Financial Management, Summer, 45-56.
Gökalp Füsun (2009). Perakende Sektöründe Performans Ölçümü: Türkiye Üzerine Bir Model Denemesi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme anabilim Dalı, Doktora Tezi
Gupta, Manak C. and Ronald Huefner (1972). “A Cluster Analysis Study of Financial Ratio Characteristics.” Journal of Accounting Research, 10 (1), 77-95.
http://www.tuik.gov.tr Erişim tarihi: 21/11/2017
https://fred.stlouisfed.org Erişim tarihi: 14/04/2018
John L O’Donnell (1967). İsletme Finansmanı 2, Basnur matbaası Çeviren;Dogan Sindiren,Hasan Erdönmez, Ankara.
Johnson, Bruce (1979). “The Cross-Sectional Stability of Financial Ratio Patterns.” Journal of Financial and Quantitative Analysis, 14 (5), 1035-1048
Korkmaz, T. Ve Ceylan, A. (2010). Sermaye Piyasası ve Menkul Değer Analizi, Bursa: Ekin BasımYayın Dağıtım.
Külter, Banu, Demirgüneş, Kartal (2007). Perakendeci Firmalarda Karlılığı Etkileyen Değişkenler Hisse Senetleri İMKB’de İşlem Gören Perakendeci Firmalar Üzerinde Ampirik Bir Çalışma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, 2007, s.445-460.
Langemeier, M. R. (2004). Financial Ratios Used in Financial Management, USA: Kansas StateUniversity.
Okka, Osman (2011). İşletme Finansmanı (A4), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, Geliştirilmiş 5. Basım.
Okka, Osman (2013). Finansal Yönetim, Teori ve Çözümlü Problemler (A2), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, Geliştirilmiş 5. Basım.
Örs, Tuğba, Takil, Davut, Altın, Meltem (2015). Borsa Istanbul Teknoloji Endeksinde Faaliyet Gösteren Isletmelerin Finansal Performanslarinin Degerlendirilmesi/Evaluating the Financial Performances of the Enterprises Operating in Istanbul Stock Exchange Technology Index. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(1), 62.
Özbek Aşır (2016), Bim Mağazalar Zincirinin 2008-2015 Dönemi Finansal Performansının Electre Iıı Yöntemi İle Ölçümü, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Temmuz 2016 / Cilt: 6, Sayı: 2, s:273-290
Phillips, M. D., Volker, J. X., & Anderson, S. J. (2009). A Behavioral Comparison of Financial Ratios for Different Size Privately-held retail and Service Businesses. Journal of Behavioral Studies in Business, 1, 1.
Rachlin, Robert, Allen, Sweeny (1996). Accounting and Financials Fundamentals For Nonfinancial Executives,2nd edition,Amacom American Management Association.
S.A.Finkler-D.M.Word (2006). ‘’Accounting Fundomentals for Healthcare Monogement, Jonesond Publisker, USA.
Sarı, Emre Selçuk, Yücel, Göksel (2014). Bilançolarda Yer Almayan Değerler: Markalar Ve Bir Araştırma (Bist 100 İle Brand Finance Karşılaştırması). World of Accounting Science, 16(4).
Soba, M, Akyüz, F, Uğurcan, Y. (2016) Şirketlerin Finansal Performanslarının Altman Yöntemiyle Analizi: Borsa İstanbul Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9/4, s.65-87
Soy Temür, Ayşe, İşler, İlyas İlker, Temür, Günay (2017), Finansal Performansın Topsis Yöntemi İle Değerlendiriilmesi: Bist Perakende Ticaret İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Kesit Akademi Dergisi. 3-11. S.712-729
TAMPF (2016), Dönüşürken Büyüyen Türkiye Perakende Sektörü
Uyguntürk, Hasan, Korkmaz, Turhan (2016). Borsa İstanbul’da İşlem Gören Perakende Ticaret Sektörü Firmalarının Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi İle Belirlenmesi. BJSS Balkan Journal of Social Sciences, 2016-12, s.411-427
Zeller, T. L. ve Stanko, B. B. (1994). Operating cash flow ratios measure a retail firm’s “ability to pay”. Journal of Applied Business Research, 10 (4), 51-59.

İndir

Yayınlanmış

2018-07-31

Nasıl Atıf Yapılır

KAZAK, H. (2018). BİM MAĞAZALAR ZİNCİRİ VE TÜRKİYE PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL PERFORMANSLARININ KARŞILAŞTIRILMASI: BİLANÇO VE GELİR TABLOLARI ÜZERİNE ORAN ANALİZİ YÖNTEMİYLE BİR ARAŞTIRMA. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 5(3), 93–120. https://doi.org/10.15637/jlecon.255

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri