BİR REKABET ARACI OLARAK TÜKETİCİ YENİLİKÇİLİĞİNİN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ


Özet Görüntüleme: 472 / PDF İndirme: 299

Yazarlar

  • Esra AYDIN KILIÇ Lefke Avrupa Üniversitesi/KKTC
  • Mustafa PORTAKALCI Lefke Avrupa Üniversitesi/KKTC

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.244

Anahtar Kelimeler:

İnovasyon- Tüketici yenilikçiliği- Satın Alma

Özet

Küreselleşme ile pazarda yaşanan artan rekabet, işletmeleri kendilerini rakiplerinden ayıracak özellikler sunarak tüketicide satın alma davranışını geliştirmeye itmiştir. Tüketicilerin satın alma davranışını belirleyen unsurlar arasında algılama, öğrenme, kişilik, tutum ve inançlar gibi psikolojik, kültür, aile, referans çevre gibi sosyolojik ve yaş, cinsiyet, meslek, gelir ve eğitim durumu gibi kişisel faktörler etkili olmaktadır. Bu faktörlerin yanı sıra reklam, marka, ürün/hizmet özellikleri gibi etkenler de tüketicilerin satın alma eğilimlerine yön vermektedir. Tüketicinin satın alma kararlarına yön veren bu unsurlar yaratıcılık ve inavasyon ekseninde değerlendirildiğinde artan rekabetle birlikte işletmelerin hayatlarını devam ettirmelerinde yaratıcılığı ve inavasyonu önemli bir değer olarak benimsemelerini gerekli kılmaktadır. Pazara yeni giren işletmeler kadar pazarda hali hazırda yer alan firmaların da etkin yönetimi ve yönetim anlayışları içine yaratıcılığı ve inavasyonu dahil etmeleri önem arz etmektedir. Rekabet ortamında rakiplerinden fark yaratarak sıyrılmak isteyen işletmelerin başvurduğu stratejilerden biri olan inavasyon reklamlar aracılığı ile ilgili hedef kitlelere duyrulmaktadır. İşletmler rakipleri ile arasındaki farklarını ortaya koyacak mal, hizmet ve fikirlerle ilgili yenilikler sunularak tüketicileri satın alma davranışına yönlendirmek amaçlamaktadır. Çalışmada, özlüce yenilik olarak da tamımlanan inavasyonun nihai tüketicilerin satın alma davranışlarındaki rolünü ortaya koymak amacıyla KKTC’nin başkenti Lefkoşa’da bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri yüzyüze görüşme anket yöntemi ile elde edilmiştir. Özgün; güvenirlik ve geçerlik analizleri ile test edilerek geliştirilen ölçekle tüketicilerin demografik özellikleri dışında ürün/hizmet yeniliklerinin ve tüketici yenilikçilik anlayışının satın alma kararlarını belirlemede ne denli önemli ve ön planda olduğunu tespit etmek amaçlanmaktadır 

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

İndir

Yayınlanmış

2018-01-31

Nasıl Atıf Yapılır

AYDIN KILIÇ, E., & PORTAKALCI, M. (2018). BİR REKABET ARACI OLARAK TÜKETİCİ YENİLİKÇİLİĞİNİN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 5(1), 95–108. https://doi.org/10.15637/jlecon.244

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri