Medya sektöründe Sanayi 4.0 uygulaması: TRT örneği


Özet Görüntüleme: 270 / PDF İndirme: 419

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.8.4.03

Anahtar Kelimeler:

Sanayi 4.-- Dijitalleşme- TRT

Özet

Medya sektöründe, yayın üretim teknikleri hızla değişmektedir. Bu değişiklikler, önce küreselleşme ve dijitalleşmenin etkisiyle oluşmuştur. Daha sonra sanayi 4.0 üretim tekniklerinin alt yapısı medyada uygulanmaya başlamıştır.

Sanayi 4.0 sürecini öngörerek alt yapılarını hazırlayan medya şirketlerinin, yüksek düzeyde rekabet gücü kazanabilecekleri yorumlanmaktadır. Türkiye’deki özel sektör medya şirketlerinin ve kamu yayın kurumlarının; Sanayi 4.0'a yatırım yaparak, yayın üretimlerini buna göre ayarlamalarının bir tercih değil zorunluluk olduğu öngörülmektedir.

Bu makalenin saha araştırılmasında Türkiye Radyo Televizyon Kurumu’nun (TRT) seçilmesinin nedeni, bir kamu kurumu olarak son 12 yılda dijital teknolojiye yaptığı yatırımlardır. Ayrıca TRT’nin küreselleşme uyumu için yapılan idari, mali ve teknik yatırımları önemli bulunmaktadır. TRT, yayın politikalarıyla kamuoyunda çok eleştirilse de  küreselleşme uyum çalışmaları ve dijitalleşme yatırımlarıyla özel sektör yayın işletmelerinin ve diğer kamu kurumlarının önüne geçtiği öngörülmektedir.

Çalışma bir yayın kurumunda, Sanayi 4.0 teknolojilerinin nasıl uygulanabileceğini gösteren düzenlemelere örnek teşkil etmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla TRT kurumunun Sanayi 4.0 alt yapı yatırımları; literatür, saha araştırması ve yapılan röportajlarla incelenmiştir. Röportaj yapılan TRT uzmanları A1, A2 ve A3 olarak belirtilmiştir. 

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

ABERSFELDER, S., BOGNER., E., HEYDER A. & FRANKEL, J. (2016). Application and Validation of an Existing Industry 4.0 Guideline for the Development of Specific Recommendations for Implementation, Advanced Materials Research, 1140, 465-472.

AKGÜL, B. & AYER, Z. (2018). Sanayi 4.0 Sürecinde Medyada Sektörel Dönüşüm, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2310- 2327.

ALMADA, L.F. (2015). The Industry 4.0 Revolution and the Future of Manufacturing Execution Systems (MES), Journal of Innovation Management, 3(4), 16-21.

ALBERS, A., GLADYSZ, B. & PİNNER, T. (2016). Procedure for Defining the System of Objectives in the İnitial Phase of an Industry 4.0 Project Focusing on Intelligent Quality Control Systems, Procedia 52, 262-267.

BAĞCI, E., (2018). Endüstri 4.0: Yeni Üretim Tarzını Anlamak, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 9/24 122-123.

BAYRAM Y.(2013). Küreselleşme Sürecinde Medya Sektörünün Değişen Doğası ve Türk Medya Sektörüne Yansımaları, Emek ve Toplum, 2/2: 3,1.

BRANKE, J., FARİD, S. & SHAH, N. (2016). Industry 4.0 - A Vision also for personalized medicine supply chains?, Cell and Gene Therapy Insights, 2(2), 263-270.

CONSTANTİNİDİS, D. (2016). Crowdsourcing Culture: Challenges to Change‖, Borowiecki vd. (Yay. haz.), Cultural Heritage in a Changing World içinde, 215-236 Switzerland: Springer International Publishing AG.

EFFRA (2013). Factories Of The Future, Multi Annual Roadmap For The Contractual PPP Under Horizon, https://ec.europa.eu/research/industrial_technologies/pdf/ppp-factories-of-the-future-strategicmultiannual-roadmap-info-day_en.pdf (Erişim Tarihi: 28.04.2021).

EMARA, N. & KASA, H. (2020. The non-Linear Relationship Between Financial Access and Domestic Savings: the Case of Emerging Markets, Applied Economics, 53(20):1-19.

EREN, İ. (2020). TRT Faaliyet Raporu, Ankara: TRT Yayınları.

EREN, İ. (2019). TRT Faaliyet Raporu, Ankara: TRT Yayınları

EREN İ. (2018). TRT Faaliyet Raporu, Ankara: TRT Yayınları

GÜVENÇ. D., YÜCEBALKAN, B., DEMİRCİLİ, E. & AKSU, B., , Geleceğin Akıllı işletmeleri Projeksiyonunda Yeni İşgücü Olarak Z Kuşağının Teknolojiye Yönelik Tutumları, I. Uluslararası Bilimsel ve Mesleki Çalışmalar Sempozyumu (Bilmes, 17 Haziran, 2017) Tam Metin Bildiri Kitabı, 1-9, 58-65.

GEZGİN, S. (2018). Televizyon 4.0, TRT Akademi Dergisi, 03/06, 580-589.

IEC, (2015), Factory of The Future, White paper. http://www.iec.ch/whitepaper/pdf/iecWP-futurefactory-LRen.pdf (Erişim Tarihi: 21.05.2021).

IVANOV, D., DOLGUİ, A. & SOKOLOV, B. (2016). A Dynamic Model and an Algorithm for Short-Term Supply Chain Scheduling in the Smart Factory Industry 4.0., International Journal of Production Research, 54(2), 386-402.

JENNER, M. (2014). Is this TVIV? On Netflix, TVIII and binge-watching, New Media & Society, 1-17 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444814541523 (erişim tarihi: 19.05.2021)

JOHNSON, C. (2007). “Tele-Branding In TVIII.” New Review of Film and Television Studies, 5 (1), 5-24.

KASA, H. & ARSLAN G. (2020). Endüstri 4.0 Kapsamında Teorik Bir Analiz: Türkiye Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19/ 76, 1810-1826.

KIVILCIM, B. (2020). Covıd-19 Salgınının Turizm Sektörüne Muhtemel Etkileri, Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 17-27.

KOCA, K., C., (2018). Sanayi 4.0: Türkiye Açısından Fırsatlar ve Tehditler”, Sosyo ekonomi Dergisi, 26(36), 245-252.

KOÇAK, R. (2020). Beşinci Sanayi Devrimi: Toplum 5.0 ve Yapay Zekâ Kültürü, Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 5, 1-17.

ÖZTÜRK, S. &ALAŞAHAN, Y. (2019). “Türkiye’de Endüstri 4.0 Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Panel Veri Analizi” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 61,1-18.

ÖZDOĞAN, O. (2017). Endüstri 4.0, İstanbul: Pusula Yayınları.

ÖZATA, F. (2016). Türkiye, Endüstri 4.0 ile dünya devi olacak, https://www.yenisafak.com/teknoloji/turkiye-endustri-40-ile-dunya-devi-olacak-2568622 (Erişim Tarihi: 20.05.2021).

RZAYEVA, S. (2018), Küreselleşme Kapsamında İletişim Teknolojileri ve Somut Olmayan Kültürel Miras İlişkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar DOI: 10.31455/asya.416771/ Sayı: 5, s. 45-55.

SURİ, K., A., CUCCURU A., CADAVİD, S. & TATA, S. (2017), Model-Based development of modular complex systems for accomplishing system integration for Industry 4.0, 5 th International Conference on Model-Driven Engineering and Software Development (MODELSWARD 2017), Feb. 2017, Porto, Portugal.

SCHWAB, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi, (Çeviren Dicleli Z.), İstanbul: Optimist Yayınevi.

SÜNBÜL, G. (2018). “Endüstri 4.0 Nedir?, Ne Değildir?, Kullanım Alanları Nerelerdir?.” https://www.dia.com.tr/endustri-4-0-nedir-ne-degildir-kullanim-alanlari-nerelerdir/ (Erişim Tarihi: 05.05.2021)

ŞUMAN, N. (2017). Akıllı Üretim Çağı: Endüstri 4.0, 30 Nisan 2021 tarihinde, Akıllı üretim çağı: Endüstri 4.0 | Fortune Turkey https://www.fortuneturkey.com/akilli-uretim-cagi-endustri-40-42841adresinden alınmıştır.

TAMÁS, P. & ILLÉS, B. (2016). “Process ımprovement trends for manufacturıng systems ın ındustry 4.0.” Academic Journal of Manufacturing Engineering, 14, 4.

TÜRK, A., KARTOĞLU, C., KIRCI, B., TOS, K., ÇABUK, G., PIRNAL, S.C. &KURUM, E. (2014). “Akıllı Yeni Dünya: Dördüncü Sanayi Devrimi”, https://issuu.com/avrupaisletmeleragi/docs/endustri_4.0_ekoiq_kitapcik_een/6 (Erişim Tarihi: 06.05.2021).

TÜBİTAK, (2016). Yeni Sanayi Devrimi Akıllı Üretim Sistemleri Teknoloji Yol Haritası, https://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/yeni-sanayi-devrimi-akilli-uretim-sistemleri-teknoloji-yol-haritasi (Erişim Tarihi: 01.04.2021).

TOBB. (2016). Akıllı Fabrikalar Geliyor, http://haber.tobb.org.tr/ekonomikforum/2016/259/016_027.pdf (Erişim Tarihi: 25.04.2021).

TRT İki Yeni Dijital Platform Kuruyor, https://t24.com.tr/foto-haber/trt-den-2-yeni-dijital-platform,11519/2 (Erişim Tarihi: 03.04.2021).

TRT Genel Müdürlüğü, (2015-2019). TRT Mali Bilanço Kitabı, Ankara: TRT Yayınları.

ÜNAL, O. (2018). Gemı̇ İnşa Sektörünün Türk Denı̇z Tı̇caretı̇nin Etkı̇nlı̇k ve Verı̇mlı̇liğinin Arttırılmasına Etkı̇si, Doktora Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Ankara.

YİĞİTOL, B. & SARI, T. (2020). Küresel Salgınlar ile Mücadelede Endüstri 4.0 Teknolojilerinin Rolü, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41, 53-73.

YÜZAK, Ö. (2016). Endüstri 4.0 tarihinde https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/ozlem-yuzak/endustri-40-dunya-turkiye-632227 (Erişim Tarihi: 03.04.2021).

İndir

Yayınlanmış

2021-10-31

Nasıl Atıf Yapılır

Toksoy, B., & Uzunay, B. (2021). Medya sektöründe Sanayi 4.0 uygulaması: TRT örneği. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 8(4), 431–441. https://doi.org/10.15637/jlecon.8.4.03

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri