Views of prospective Turkish teachers on language arts teaching
Abstract views: 0 / PDF downloads: 0
DOI:
https://doi.org/10.33390/ijla.2597Keywords:
Grammar Eaching, Comprehension Skills, Expression SkillsAbstract
Turkish Language Teaching aims to develop students' natural language skills such as listening and speaking, as well as their acquired reading and writing skills. At the same time, Turkish language teaching aims to enable the target group to use Turkish effectively, as well as expanding the vocabulary of the students and enabling the target group to benefit from the richness of Turkish. In line with these goals, grammar is used as a tool for individuals learning Turkish as a mother tongue to acquire these skills. Grammar teaching enables the target audience to use language skills in accordance with the rules of the mother tongue and correctly by developing the structure and function features of the language. The aim of this study is to examine the views of prospective Turkish teachers on grammar teaching. In the study, the case study design, one of the qualitative research designs, was used and the perceptions, expectations and experiences of pre-service teachers about grammar teaching were examined. The data to be obtained in the study were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. In order to ensure the validity and reliability of the research, the opinions of three different field experts were taken and the form was finalized. The study group of the research consists of pre-service teachers studying in a Turkish language teaching program at a university located in the west of the country. As a result of the research, the opinions and observations of pre-service Turkish teachers about grammar teaching were determined. In addition, pre-service teachers' perceptions and expectations about the function of grammar teaching in Turkish language teaching were evaluated. In addition, the role of grammar teaching in teaching Turkish as a mother tongue and the process of acquiring the four basic skills of the target group of this teaching were examined and how grammar teaching affects the level of motivation in this process was discussed. In line with the findings, suggestions on how grammar teaching can be improved by utilizing the experiences of prospective Turkish teachers were presented and contributed to the determination of improvement areas for grammar teaching in the future.
Downloads
References
AKYÜZ, E., ÖZCAN, Ş., & ALTIPARMAK, H. M. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe özel öğretim yöntemleri dersine ilişkin görüşleri. Journal of Language Education and Research, 1(1), 65-76.
ANILAN, H., & KILIÇ, Z. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe öğretimi dersine ve Türkçe öğretimi konusundaki yeterliliklerine ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 1-48.
ARSLAN, E. (2022). “Nitel Araştırmalarda Geçerlilik ve Güvenilirlik”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022 Sayı 51: Özel sayı 1, Denizli, ss.Ö395-Ö407.
AVCI, Y., & KÖROĞLU, A. (2023). Ana dil olarak Türkçe öğretiminde dil bilgisi öğretimine cümleden başlanmalıdır. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi’nde sunulan bildiri, Sütçü İmam Üniversitesi.
AYDIN, Ö. (1999). Ortaokullarda dilbilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşleri. Dil Dergisi, 81(1), 23-29.
AYDIN, İ. (2009). Anadili dersinin etkinlik alanları ve dilbilgisi. Milli Eğitim Dergisi, 181, 20-46, 2009.
AYTAŞ, G., & ÇEÇEN, M. A. (2010). Ana dili eğitiminde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 77-89.
BANGUOĞLU, T. (2019). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
BULUT, M. (2014). Dil bilgisi öğretiminde yaşanan kavram kargaşasının Türkçe öğretimine etkisi. Turkish Studies, 9(12), 43-55.
BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, O. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
ÇELİKPAZU, E. E., & TAŞDEMİR, F. (2022). Grammar anxiety scale: The validity and reliability study. Participatory Educational Research, 9(4), 343-366.
EKİNCİ ÇELİKPAZU, E. (2015). Ortaokul 5-8. Sınıf Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir İnceleme. Electronic Turkish Studies, 10(15).
EKİNCİ ÇELİKPAZU, E. (2015). Ortaokul 5-8. sınıf Türkçe dil bilgisi öğretimi üzerine bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 10(15).
GÖÇER, A. (2015). Temel dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi öğrenme alanının yeri, işlevi ve öğretimi: Bütünlük ilkesi ve tümevarım yöntemi ekseninde tematik bir yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 233-242.
GÖÇER, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarına göre Türkçenin güncel sorunları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 491-515.
GÖÇER, A. (2015). Temel dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ögrenme alanının yeri, işlevi ve öğretimi: bütünlük ilkesi ve tümevarım yöntemi ekseninde tematik bir yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmalın Dergisi, 4(1), 233-242.
GÜNEŞ, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeler ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1-21.
İSCAN, A. (2007). İşlevsel Dil Bilgisinin Türkçe Öğretimindeki Yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 253-2581
İŞCAN, A., & KOLUKISA, H. (2010). İlköğretim ikinci kademe dil bilgisi öğretiminin durumu, sorunları ve çözüm önerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 299-308.
KARAHAN, L. (2009). Dil bilgisi öğretiminde bütün- parça ilişkisinin önemi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(8), 23-30.
KILIÇ, M., & AKÇAY, A. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde dil bilgisi eğitimi. Sakarya University Journal of Education, 1(1), 26-31.
MEB. (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. PEHLIVAN, A., & AYDIN, S. (2022). Discussions about grammar teaching today. Journal of Language Education and Research, 8(1), 166-206.
SAĞIR, M. (2002). İlköğretim okullarında dil bilgisi öğretimi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırma Merkezi Makale Bilgi Sistemi.
ŞEN, S., & YILDIRIM, İ. (2021). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademi.
TAŞDEMİR, F., & ÇELİKPAZU, E. E. (2023). Türkçe öğretmeni adaylarının dil bilgisi kaygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 1016-1038.
TÜRKEL, A., & DÜNDAR, E. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının sezgisel yolla dil bilgisi öğretimine yönelik hazır bulunuşlukları. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 200-211.
VAN RIJT, J. H., DE SWART, P. J., WIJNANDS, A., & COPPEN, P. A. J. (2019). When students tackle grammatical problems: Exploring linguistic reasoning with linguistic metaconcepts in L1 grammar education. Linguistics and Education, 52, 78-88.
VUONG, T. N. (n.d.). The necessity of applying functional- systemic grammar in teaching grammar in EFL classes.
YILDIRIM, A., & ŞIMŞEK, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
YILMAZ, Ü., & SERTOĞLU, G. (2020). Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi bağlamında Türkçe öğretmen adaylarının dil bilgisi öğretimine yönelik öz yeterlik algıları. Tarih Okulu Dergisi.
WANG, F. (2010). The necessity of grammar teaching. English Language Teaching, 3(2), 78-81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Holistence Publications
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When the article is accepted for publication in the HOMEROS, authors transfer all copyright in the article to the Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti.The authors reserve all proprietary right other than copyright, such as patent rights.
Everyone who is listed as an author in this article should have made a substantial, direct, intellectual contribution to the work and should take public responsibility for it.
This paper contains works that have not previously published or not under consideration for publication in other journals.