Consumers’ intention to purchase electric vehicles in the context of sustaınable marketing


DOI:
https://doi.org/10.55094/hoec.2662Keywords:
Sustainable marketing, electric vehicles, purchase intentionAbstract
Growing environmental challenges linked to climate change and air pollution are driving the urgent need to adopt electric vehicles as a sustainable transportation solution. The automotive industry’s shift towards electric mobility makes it important to understand the factors that motivate consumers to make greener choices. This highlights the importance of sustainable marketing, which significantly influences consumer purchase decisions by aligning product positioning with the growing public awareness for environmental responsibility and sustainable living. In this context, examining the impact of sustainable marketing strategies on consumers’ intention to purchase electric vehicles is of great importance in supporting broader goals of environmental sustainability and pollution reduction. The purpose of this research is to determine how sustainable marketing affects potential buyers’ intention to purchase electric vehicles. Within the scope of the research, 284 consumers residing in Istanbul were reached and a survey form consisting of Demographic Information Form, Sustainable Marketing Scale and Electric Vehicle Purchase Intention Scale was used as a data collection tool. The research findings were evaluated in the context of descriptive statistics, reliability analysis, correlation analysis and regression analysis through SPSS 30.00 program. The findings show that sustainable marketing explains 34% of the variance on electric vehicle purchase intention. In addition, it was found that sustainable marketing elements, namely environmental factors, social factors and economic factors, increase the intention to purchase electric vehicles separately. The findings reveal that sustainable marketing significantly influences consumers’ EV purchase intentions by effectively communicating the environmental, social and economic benefits associated with EVs. In this context, it is important for businesses to adopt comprehensive and targeted marketing strategies that emphasize these key factors and encourage consumers to make more sustainable and responsible purchasing decisions.
Downloads
References
AKBOZ, A. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında internetten yapılan alışverişlerde tüketici davranışlarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
ASLAN ÇETİN, F., & GÜL, A. (2018). Sürdürülebilir pazarlama: Tüketicilerin sürdürülebilir tüketime yönelik satın alma davranışları. Social Sciences Studies Journal, 4(14), 447-455.
BAŞDEĞIRMEN, A. (2018). Mağaza atmosferinin davranışsal niyete etkisinde arka plan müzik tutumlarının aracılığına yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
BAYRAKTAROĞLU, G., & İLTER, B. (2007). Sosyal pazarlama: Engeller ve öneriler. Ege Akademik Bakış, 7(1), 117-132.
ÇAKAN, H. V. (2016). Termal turizm işletmelerine yönelik tüketici satın alma karar süreci (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
ERGEN, E. B. (2018). İnşaat sektöründe sürdürülebilir pazarlama faaliyetleri üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
FETTAHLIOĞLU, H. S., & BIRIN, C. (2016). Sürdürülebilirlik açısından tersine lojistik faaliyetlerini ve sürdürülebilir pazarlamayı etkileyen faktörlerin analitik hiyerarşi yöntemi ile belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 89-114.
GEORGE, D., & MALLERY, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Pearson.
GÜNEY, B. (2018). Tüketici satın alma davranışları çerçevesinde tüketici karar verme tarzları ölçeğinin değerlendirilmesi: Türkiye-İspanya karşılaştırmalı bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
HAIR, J., BLACK, W. C., BABIN, B. J., & ANDERSON, R. E. (2010). Multivariate data analysis. Prentice-Hall.
HARMANDAROĞLU, S. F. (2024). Sürdürülebilir pazarlama yönetiminin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 23-44.
HOŞCAN, N. (2017). Seyahat acentelerinde sürdürülebilir pazarlama yaklaşımının kullanımı: Batı Karadeniz destinasyonu örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
JONES, P., COMFORT, D., & HILLIER, D. (2010). Sustainability in the global shop window. International Journal of Retail & Distribution Management, 39(4), 256-271. https://doi.org/10.1108/09590551011045394
JUNG, J., KIM, S. J., & KIM, K. H. (2020). Sustainable marketing activities of traditional fashion market and brand loyalty. Journal of Business Research, 120, 294-301. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.022
KAYIKÇI, P., ARMAĞAN, K., & DAL, N. E. (2019). Sürdürülebilir pazarlama: Kavramsal bir çalışma. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 2(1), 77-93.
KELEPÇE KARACIL, A. (2023). İşletmelerin sürdürülebilir pazarlama faaliyetlerinin tüketici satın alma niyeti üzerindeki etkisi: Akademisyenler üzerine bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Adıyaman.
KOCAGÖZ, E., & İĞDE, Ç. S. (2022). Elektrikli araç satın alma niyetini hangi faktörler etkiler? Bir tüketici araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(21), 104-120.
KUMAR, V., RAHMAN, Z., KAZMI, A. A., & GOYAL, R. (2012). Evolution of sustainability as marketing strategy: Beginning of new era. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 37, 482-489. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.312
LAKSHMI, V., APARANJINI NIHARIKA, D., & LAHARI, G. (2017). Impact of gender on consumer purchasing behaviour. International Journal of Business Management, 19(8), 33-36.
LIV, Y., LIU, Q., & WU, J. (2024). Unveiling the secrets of online consumer choice: A deep learning algorithmic approach to evaluate and predict purchase decisions through EEG responses. Information Processing & Management, 61(3), 103671.
ÖNAY, O. (2014). Sürdürülebilir pazarlamada bir karar verme modeli geliştirme (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
ÖNCE, A. G., & MARANGOZ, M. (2012). Pazarlamanın sürdürülebilir gelişmedeki rolü. International Conference on Eurasian Economies 2012, 11-13 Kasım, Almaty, Kazakistan.
ÖZBAKIR, M., & NURTANIŞ VELIOĞLU, M. (2010). Pazarlamaya sürdürülebilirlik çerçevesinden bakış ve bir örnek olay analizi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 71-98.
PEZIKOĞLU, F. (2010). Sürdürülebilir kalkınma ve yeşil pazarlama. Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi, 22-24 Eylül, Şanlıurfa, Türkiye.
SAKICI, Ş., & AYTEKIN, M. (2023). Sürdürülebilir kalkınma çerçevesinde halı sektörüne yönelik yeşil fiyatlandırma ve sürdürülebilir performansın değerlendirilmesi üzerine nitel bir çalışma. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 19(2), 215-242.
SERT, A. (2017). Yeşil pazarlama ve tüketicilerin satın alma davranışları: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
SONAR, N. (2024). Tüketicilerin satın alma psikolojisini ve dijital pazarlamadaki rolünün analiz edilmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 11(103), 256-267.
TOPUZ SAVAŞ, A. (2019). Carroll’ın kurumsal sosyal sorumluluk modeli’ne eleştirel bir bakış: Elmas ticareti ve kanlı elmas örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 59-95.
TRIVEDI, K., TRIVEDI, P., & GOSWAMI, V. (2018). Sustainable marketing strategies: Creating business value by meeting consumer expectation. International Journal of Management, Economics and Social Sciences, 7(2), 186-205.
TUNÇ, S. (2015). Türkiye’de tüketici haklarının gelişimi ve hak arama yolu olarak internet. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 70-85.
ÜNER, T., & BAŞ, M. (2018). Carroll’ın kurumsal sosyal sorumluluk modeli kullanılarak geliştirilen toplumsal pazarlama ölçeği çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4), 304-332.
YAVUZ, S., & TOLON, M. (2023). Kişisel satışta başarılı iletişimin tüketici satın alma kararına etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(4), 2942-2951.
YILDIZ, A. (2020). Tüketici satın alma davranışlarında faydacı ve hedonik tüketimin etkisi. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics, 15(2), 1023-1037.
YÜRÜK, S. (2017). Davranışsal iktisat bağlamında tüketici davranışlarının incelenmesi: Örnek çıpalama uygulaması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Holistence Publications

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When the article is accepted for publication in the Journal of Life Economics, authors transfer all copyright in the article to the Holistence Publications.The authors reserve all proprietary right other than copyright, such as patent rights.
Everyone who is listed as an author in this article should have made a substantial, direct, intellectual contribution to the work and should take public responsibility for it.
This paper contains works that have not previously published or not under consideration for publication in other journals.