MEB Uzaktan eğitim platformlarında sunulan hizmet içi eğitimler hakkında öğretmen görüşleri
Özet Görüntüleme: 42 / PDF İndirme: 66
DOI:
https://doi.org/10.47243/jos.2330Anahtar Kelimeler:
uzaktan eğitim- hizmet içi eğitim- eğitim bilişim ağı- öğretmen bilişim ağıÖzet
Bu araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılı güz döneminde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin, Milli Eğitim Bakanlığı Uzaktan Eğitim Platformlarında (EBA ve ÖBA) sunulan hizmet içi eğitimler hakkındaki görüşlerini belirlemek ve çözüm önerileri sunmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nicel yöntemin betimsel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmaya katılacak öğretmenler belirlenirken amaçlı örnekleme yönteminden kriter örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu çerçevede kriter olarak “10 yılı doldurmuş öğretmen olmak” ölçütü belirlenmiştir. Maksimum çeşitlilik olması için de birçok farklı okulda görev yapan öğretmenlere sorular yöneltilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 138’i kadın 89’u erkektir. Çalışmaya Türkiye’nin birçok ilinde bulunan farklı kademedeki farklı okuldan toplam 228 kişi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen MEB Uzaktan Eğitim Platformlarında Sunulan Hizmet İçi Eğitim Videolarına İlişkin Öğretmen Görüşleri Anketi kullanılmıştır. Anket 33 sorudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında hazırlanan anket öğretmenlere Google Formlar aracılığı ile gönderilmiştir. Elde edilen bulgulardan öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri genel anlamda yararlı buldukları; ancak, eğitimlerin materyal kullanımı ve sınıf ortamında uygulanması konularında geliştirilmesi gerektiğini düşündükleri ifade edilebilir. Bunun yanında hizmet içi eğitim içeriklerinin eğitsel bağlamda katkısı olduğunu düşünen öğretmenler, katılımcıların yaklaşık yarısını oluşturmaktadır. Diğer yarısının kararsız ve olumsuz yönde görüş belirttiği göz önüne alınırsa, eğitimlerin öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda yeniden düzenlenmesi yönünde ortak düşünce oluştuğu söylenebilir. Ayrıca, hizmet içi eğitimlerin katılımı teşvik edici yeniliklerle güçlendirilmesi, bunun için de dünyanın büyük kuruluşlarının uygulamakta olduğu oyunlaştırma yöntem, teknik ve bileşenlerinden yararlanılarak eğitimlerin tasarlanması, eğitim sonlarında elde edilen kazanımların hizmet puanı veya öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlayacak bir ödüle dönüştürülerek eğitimin kalitesinin arttırılması önerilmektedir.
İndirmeler
Referanslar
AKDAĞ, C. (2023). Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) Platformuna Yönelik Yönetici ve Öğretmen Algıları. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi: Denizli.
BAĞCI, N. & ŞİMŞEK, S. (2000). Milli eğitim personeline yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerine genel bir bakış. Milli Eğitim Dergisi, 146, 9-12. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/bagci.htm adresinden alındı
EMİN, M.N. (2020). Koronavirüs salgını ve acil durumda eğitim. Seta/perspektif Nisan, 268, 1-4. https://setav.org/assets/uploads/2020/04/P268.pdf adresinden alındı
fatihprojesi.meb.gov.tr. (2022, 5 Aralık). Fatih Projesi | İçerik. [Web sayfası]. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alındı
GÖKDEMİR, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eba (Eğitim Bilişim Ağı)’ya Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi: Aksaray.
GÖKYER, N. (2012). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve öncelikli ihtiyaç duydukları konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 162(162), 233-267. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21489/230354 adresinden alındı
HİE Kılavuzu (2022). Hizmet İçi Eğitim Faaliyetleri Kılavuzu. [PDF dosyası]. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/24144420_hizmet içi eğitim faaliyetleri kılavuzu guncellendi.pdf
KARADAĞ, R. (2015). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitimlere ilişkin görüşleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 33-50.
KÜÇÜKTEPE, C. (2013). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 26-43. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/159221/sinif-ogretmenlerinin-hizmet-ici-egitimihtiyaclarinin-ogretmen-goruslerine-gore-belirlenmesi adresinden alındı
MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2022, 22 Kasım). Uzman ve Başöğretmenlik Eğitim Programına Başvuru Sonuçları Açıklandı. [Web sayfası]. Milli Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.gov.tr/uzman-ve-basogretmenlik-egitim-programina-basvuru-sonuclari-aciklandi/haber/26967/tr adresinden alındı
NARTGÜN, Ş. S. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarının etkileri üzerine düşünceleri (Bolu İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 157-178. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1513/18363 adresinden alındı
OMAR, C. M. Z. C. (2014). Öğretmenler için hizmet içi eğitim ihtiyacı ve okulda etkinliği. Uluslararası İnovasyon Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(11), 1–9. https://doi.org/10.31686/ijier.vol2.iss11.261 https://scholarsjournal.net/index.php/ijier/article/view/261/181 adresinden alındı
ORHAN, F. & AKKOYUNLU, B. (1999). Uzaktan eğitim yaklaşımında temel eğitim 1.kademe öğretmenlerinin video destekli hizmetiçi eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16(17), 134–14. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1115-published.pdf adresinden alındı
ÖYGM (2022, 4 Aralık). Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) Eğitimleri. [Web sayfası]. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmen-bilisim-agi-oba-egitimleri/icerik/962 adresinden alındı
ÖZAVCI, E. & ÇELİKTEN, M. (2017). Uzaktan hizmet içi eğitim uygulamalarında öğretmen görüşlerine göre karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 39-76.
ÖZEN, E. (2019). Eğitimde dijital dönüşüm ve eğitim bilişim ağı (EBA) (editöre mektup). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Dergisi, 5(1), 5-9. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/23078/403-published.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı
SABAN, A. (2000). Hizmet içi eğitimde yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 145(1), 25-27 http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/145/saban.htm adresinden alındı
SARIGÖZ, O. (2011). İlköğretim öğrencilerinin hizmetiçi eğitim faaliyetleri ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, 2. Uluslararası Eğitimde Yeni Eğilimler ve Etkileri Konferansı, Antalya/Türkiye.
ŞAHİN, L. & GÜÇLÜ, F. (2011). Genel olarak hizmet içi eğitim: ülker şirketler topluluğu hizmet içi eğitim süreci ve uygulamaları. Journal of Social Policy Conferences, 0(59), 217-270. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/9310 adresinden alındı
TAŞLIBEYAZ, E. & KARAMAN, S. (2013). Uzaktan Hizmetiçi Eğitim Alan Öğretmenlerin Deneyimlerinin İncelenmesi. 7. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Atatürk Üniversitesi, Erzurum. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57171 adresinden alındı
TBMM (Türkiye Büyük Millet Meclisi). (2022, 14 Şubat). Öğretmenlik Meslek Kanunu (Kanun No: 31750). Resmi Gazete, 31750. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm adresinden alındı
TED. (2009). Türk Eğitim Derneği Öğretmen Yeterlikleri. Ankara: TED. https://www.ted.org.tr/wp- content/uploads/2019/04/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.pdf adresinden alındı
TEKİN, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1011972 adresinden alındı
ÜLKER, A. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri (Konya/Karapınar İlçesi Örneği). Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya. http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/8699/234583.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı
UNESCO. (2022, 22 Kasım ). Hizmet içi eğitim | UNESCO Kullanıcı Arayüzü. http://uis.unesco.org /node/3080076 adresinden alındı
We Are Social. (2022). Türkiye Dijital 2022. [PDF Dosyası]. Güvenli Web. https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/5Zodg.pdf adresinden alındı
YILMAZ, K., & DÜĞENCİ, M. (2010). Hizmet İçi Eğitime Farklı Bir Yaklaşım: E-Hizmet İçi Eğitim. Avrupa Birliği Enstitüsü, https://ab.org.tr/ab10/kitap/yilmaz_dugenci_AB10.pdf adresinden alındı
MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2021, 16 Kasım). 2021-2022 Örgün Eğitim İstatistikleri Açıklandı. [Haber bülteni]. https://www.meb.gov.tr/2021-2022-orgun-egitim-istatistikleri aciklandi/haber/27552/tr adresinden alındı
MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2022, 8 Ocak). Öğretmen Bilişim Ağı Yarıyıl Tatilinde Kullanıma Hazır. Milli Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.gov.tr/ogretmen-egitimlerinde-ogretmen-bilisim-agi-yariyil-tatilinde-kullanima-hazir/haber/25069/tr adresinden alındı
Mevzuat.meb.gov.tr (2022). Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuatı. [PDF dosyası]. Milli Eğitim Bakanlığı. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/469.pdf adresinden alındı
OOKLA (2022, 10 Ocak). Speedtest Global Index. [Web sayfası]. https://www.speedtest.net/global-index adresinden alındı
ÖYGM (2022). Hizmet İçi Yetiştirme Süreçleri, Etkinlik Yönetimi ve Faaliyetleri Kılavuzu (Güncellendi). [PDF Dosyası]. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/24144420_HYZMET_YCY_EYYTYM_FAALYYETLERY_KILAVUZU_Guncellendi.pdf adresinden alındı
ScienceDirect. (2022, 22 Kasım). Hizmet İçi Eğitim - Genel Bakış. [Web sayfası]. https://www.science.direct.com adresinden alındı
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Orijinal Studies'te yayınlanmak üzere kabul edildiğinde .makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.