Otomobil sahipliğini etkileyen faktörlerin farklı regresyon modelleri ile incelenmesi
Özet Görüntüleme: 361 / PDF İndirme: 381
DOI:
https://doi.org/10.47243/jos.2.2.02Anahtar Kelimeler:
Çoklu bağlantı- en küçük kareler- Ridge- Lasso- Elastic-NetÖzet
Bu çalışma, nüfus, tüketici fiyat indeksi (TÜFE), karayolu uzunluğu, GSYİH ve dolar kuru değişkenleri kullanılarak kişi başına otomobil sahipliğini tahmin etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, çalışmada kullanılan veri setine çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Yapılan analizde çoklu bağlantı sorunu olduğu görülmüştür. Bu sorunu gidermek için alternatif regresyon yöntemlerinden Ridge, Lasso ve Elastic-Net regresyon yöntemleri uygulanmıştır. Ridge, Lasso ve Elastic-Net regresyon yöntemleri için belirleme katsayıları sırasıyla 0.953, 0.976 ve 0.952; düzeltilmiş belirleme katsayıları sırasıyla 0.932, 0.972 ve 0.943 bulunmuştur. Aynı yöntemler için hata kareler ortalamaları sırasıyla 6.044, 4.461 ve 4.655 bulunmuştur. Elde edilen bu sonuçlara göre, alternatif modellerinden en küçük hata kareler ortalaması ve en büyük belirleme katsayısına sahip Lasso regresyon yönteminin en uygun yöntem olduğu görülmüştür.
İndirmeler
Referanslar
AK, T. (2009). Marka yönetimi ve tüketici karar sürecine etkileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Karaman.
AKAY, A. (2003). Otomobil pazarında tüketici davranışları: Satın alma kararlarını etkileyen faktörlerin tespitine yönelik Ampirik bir çalışma. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ankara.
AKTUĞLU I. K., TEMEL, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? (Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma). Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bi¬limler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
ANONİM, (2020). Yıllara Göre Gayrisafi Milli Hasıla – GSMH.
https://www.yillaragore.com/yillara-gore-gayrisafi-milli-hasila-gsmh/ (Erişim tarihi: 12.04.2021).
ARSLAN, K. (2003). Otomobil alımında tüketici davranışlarını etkileyen faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2(3), 83-103.
BAYRAKTAR, B. (2004). Otomobil sektöründe uygulanan önemli demografik bölümlendirme kriterleri (Genel bir bakış). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(11), 1-10.
CHATTERJEE, S., HADİ, A. S. (2012). Regression Analysis by Example. Wiley Series in Probability and Statistics. John Wiley and Sons, Canada.
ÇIFTSÜREN, M. N., AKKOL, S. (2018). Prediction of internal egg quality characteristics and variable selection using regularization methods: ridge, LASSO and elastic net. Arch. Anim. Breed., 61, 279–284
DİNÇ, Y. (2010). Konjoint analizi ve otomobil seçim kriterleri üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
EGM, (2021). Trafik İstatistik Bülteni Nisan 2021. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığı.
FETTAHLIOĞLU, H. S. (2008). Tüketicilerin satın alma davranışlarında özel markaların tüketici tutumları üzerine etkileri. Doktora Tezi, Do¬kuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
HASTİE, T., TAYLOR, J., TİBSHİRANİ, R., WALTHER, G. (2007). Forward stagewise regression and the monotone lasso. Electronic Journal of Statistics, 1, 1-29
JUN, S.P., PARK, D. H., YEOM, J. (2014). The possibility of using search traffic information to explore consumer product attitudes and forecast con¬sumer preference. Technological Forecasting and Social Change, 86, 237-253.
KGM, (2020). Karayolları Genel Müdürlüğü. Devlet ve il yolları envanteri. https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/KGMdocuments/Istatistikler/Devlet
IlYolEnvanter/YillaraGoreDevletVeIlYollari.pdf (Erişim tarihi:02.04.2021).
KULKARNİ, G., RATCHFORD, B. T., KANNAN, P. K. (2012). The impact of online and offline information sources on automobile choice behavior. Journal of Interactive Marketing, 26, 167-175.
MARQUARDT, D. W., SNEE, R. D. (1975). Ridge Regression in Pratice. The American Statistician, February 1975, Vol. 29, p3-20.
MYERS, R. H. 1986. Classical and modern regression with applications, 2nd ed., Duxbury Press, California.
RIJNSOEVER, F. J. V., CASTALDI, C., DIJST, M. J. (2012). In What Sequence Are Information Sources Consulted By Involved Consumers? The Case of Automobile Pre- Purchase Search, Journal of Retailing and Consumer Services 19, 343-352.
RIJNSOEVER, F. V., FARLA, J., DIJST, M. J. (2009). Consumer Car Preferences and Information Search Channels. Transportation Research, Part D, 14, 334-342.
SAKALLIOĞLU, S., KAÇIRANLAR, S. 2008. A new biased estimator based on ridge estimation. Statistical Papers, 49, 669-689.
RENÇBER, Ö. F., BAĞCI, H. (2019). Determination of factors affecting capital adequacy using the elastic net regression method. OPUS–International Journal of Society Researches, 11(18), 1828-1844. DOI: 10.26466/opus.561915
TİBSHİRANİ, R. (1996). Regression Shrinkage and Selection Via The LASSO, J. Roy. Statist. Soc., Ser. B, 58:267-288.
TÜİK, (2020). Ulaştırma İstatistikleri. Bin kişi başına otomobil sayısı
https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=89&locale=tr (Erişim tarihi: 22.04.2021).
TÜİK, (2021ª). Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçları, 2020. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, Sayı:37210. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali- Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2020-37210 (Erişim tarihi:11.04.2021).
TÜİK, (2021b). Motorlu Kara taşıtları Mart 2021. Türkiye İstatistik Kurumu.
https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=ulastirma-ve-haberlesme-112&dil=1.
TÜİK, (2021c). Tüketici Fiyat İndeksi. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=84&locale=tr (Erişim tarihi:06.04.2021).
TÜRKAY, A. (2011). Satın alma davranışları açısından üniversite öğrencileri arasında marka bağımlılığının önemi: Batı Akdeniz Üniversiteleri üzerinde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi: Isparta.
YAYAR, R., ÇOBAN, M. N., TEKİN, B. (2015). Otomobil Sahipliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Tokat İli Kentsel Alanda Bir Uygulama. Yönetim ve Ekonomi, 22(2), 603-617.
ZENGİN, S. (2012). Markanın tüketici davranışlarına etkisi ve otomotiv sektörü üzerine bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi: Adıyaman.
ZHANG, Y., Lİ, C., LİU, Q. E., WU, W. (2018). The socioeconomic characteristics, urban built environment and household car ownership in a rapidly growing city: Evidence from Zhongshan, China. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 17(1), 133-140.
ZOU, H., HASTIE, T. (2005). Regularization and variable selection via the elastic net. Journal of the Royal Statistical Society. Series B: Statistical Methodology 67(2), 301–320.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 Holistence Publications
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Yazarlar, makale Journal of Orijinal Studies'te yayınlanmak üzere kabul edildiğinde .makalenin içeriğindeki tüm telif haklarını, Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Ltd. Şti’ne devrederler. Yazarlar, patent hakları gibi telif hakkı dışındaki tüm mülkiyet haklarını saklı tutar.
Bu makalede yazar olarak listelenen herkes çalışmaya önemli, doğrudan, entelektüel katkılar yapmış olmalı ve bunun için kamu sorumluluğu almalıdır.
Bu makale daha once yayınlanmamış ve başka dergilerde yayınlanmak üzere gönderilmemiştir.