İLKOKUL VE ORTAOKULLARIN OKUL YERİ DURUMLARI VE OKUL BAHÇESİ OLANAKLARI


Özet Görüntüleme: 645 / PDF İndirme: 1054

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.47243/jos.1.2.06%20%20

Anahtar Kelimeler:

Okul bahçesi- Oyun alanları- Okul çevresi- Okul yeri- ilkokul- ortaokul

Özet

Okul yeri ve bahçeleri olumlu davranışların geliştirilmesi için önemli ortamlardır. 15 yıl önce yapılan bir çalışmada ilköğretim okullarının bu olanaklar bakımından yetersiz bulunduğu saptanmıştır. Tarama modelinde ele alınan çalışmanın amacı, 15 yıl öncesine kıyasla, ilkokul ve ortaokulların okul yeri durumları ve okul bahçesi olanaklarını saptamak ve okul bahçelerinin nasıl düzenlenmesi gerektiğini ortaya koymaktır. Çalışmanın bulguları, 15 yıl öncesine kıyasla, ilköğretim okullarının yeri ve bahçe olanakları bakımından sorunların büyük ölçüde devam ettiğini ortaya koymaktadır. İlkokul ve ortaokulların bahçelerinde tören, dinlenme ve oyun alanları, çim ve ağaçlık türü yeşil alanlar, uygulama bahçesi, eğitime yardımcı yerler bakımlarından da olanaksızlıklar yaşanmaktadır. Çalışmanın sonunda, okul bina yeri seçiminde çevresel koşulların önceden iyi saptanması; özellikle yeni yapılacak yapıların çağdaş mimari, eğitimdeki gelişmeler ve yaklaşımlara uygun olarak düzenlenmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir.  

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

AKGÜL GÖK, Z., (2012), İlköğretim Okul Bahçelerinin Öğrencilerin Tercihleri ve Doğa Bilinci Gelişimini Destekleyici Yaklaşımlar Doğrultusunda Tasarımı: Isparta Kenti Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

AKSU, Ö. V., DEMIREL, Ö. ve BEKTAŞ, N., (2011(, Trabzon Kenti İlköğretim Okul Bahçelerinde Donatı Elemanları Üzerine Bir Araştırma, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 3, 243-254. Malatya: İnönü Üniversitesi.

ALGAN, A. ve USLU, C., (2009), İlköğretim Okul Bahçelerinin Tasarlanmasına Paydaş Katılımı: Adana Örneği, Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 129–140.

ALICIGÜZEL, İ., (1979), İlk ve Orta Dereceli Okullarda Öğretim, 4. Basım, İstanbul: İnkılâp ve Aka Kitapevleri.

ALKAN, C., 1979, Eğitim Ortamları, Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 85.

-------, C., 1983, “Eğitimde ergonomi”, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.

ALPARSLAN, İ., (1993). Okullarda Gözlem, Erzurum.

ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. ve YILDIRIM, E., (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.

ASLAN, F., (2010), Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Dış Mekan Tasarımında Çocukların Beklentilerinin Belirlenmesi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

BAŞARAN, İ. E., (1982), Temel Eğitim ve Yönetimi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.

-------, İ. E., (1983), Eğitim Yönetimi, Ankara.

-------, İ. E., (1996), Yönetim, Ankara.

BAŞAR, M. A., (2000), İlköğretim Okullarının İşgören ve Fiziki Olanakları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayını, ss. 142–146.

-------, (2003), İlköğretim Okullarının Olanakları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

BAŞOĞLU, Z., (2007), İlköğretim Çağındaki Çocukların Yön Bulma Davranışlarının Biçimlenmesinde İç Mekan Renk Uygulamalarının Etkileri. Sanatta Yeterlik Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

BLAIR, D., (2010), The Child in the Garden: An Evaluative Review of the Benefits of School Gardening, The Journal of Environmental Education, 40(2), ss. 15-38.

BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENIZ, Ş. ve DEMIREL, F., (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Geliştirilmiş 13. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

BURSALIOĞLU, Z., (2019), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, 20. Baskı, Ankara: Pegem Yayını.

CAN, H., (1991), Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Adım Yayıncılık. ,

CHAU, T. N., 1989, Eğitim Planlamasının Demografik Yönleri, Çev.: Reşide Kabadayı, Ankara.

CRAMER, J. F. ve BROWNE, G. S., (1982), Çağdaş Eğitim Milli Eğitim Sistemleri Üzerine Bir İnceleme, (Çev. F. Oğuzkan) İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

ÇETINER, A., (1972), Şehircilik Çalışmalarında Donatım Ilkeleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.

DPT, (2001), İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. Yayın No: 2671, Ankara.

DYMENT, J. E., (2005), Green School Grounds as Sites for Outdoor Learning: Barriers and Opportunities, International Research in Geographical & Environmental Education, 1, 14, 28-45.

ERELI, E., (2001), Türkiye’deki İlköğretim Okul Bahçelerinde Peyzaj Planlama ve Tasarım İlkelerinin Saptanması. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.

ERGEN, Y. B., (1986), Bina Bilgisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

EVERGREEN, (2001), Bringing Nature to Our Cities, Toyota Canada Inc. and its Dealerships - Proudly Supporting Outdoor Classrooms in Canadian Schools.

GOLLWITZER, G. v.d., (1959), Okul Bahçeleri, Çev. N. Taner ve P. Taner, Ankara.

GÜLER Ç. ve ÇOBANOĞLU, Z., (1994), Çocuk ve Çevre. Ankara: Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.

HALLAK, J., (1976), La Mise En Place De Politiques Educatives: Role Et Methodologie De La Carte Scolaire. Paris: UNESCO, IIPE.

HESAPÇIOĞLU, M. ve MERIÇ, B., (1994), Okul Binalarının Tasarımı, Türkiye ve Istanbul Ilinde Eğitim Tesisleri-Nüfus Ilişkisi-Eğitim Planlaması ve Ekonuomisi Açısından Bir Ön Çözümleme, Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 6, İstanbul: M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Yayını.

IŞIL, B., (1991), Ergonomi. İzmit: Yıldız Üniversitesi Yayınları, No: 228.

KALKINMA BAKANLIĞI, (2013), İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması (SEGE-2011). Ankara.

KANRA, G., (1991), Ergonominin Eğitimde Yeri, 1. Ergonomi Kongresine Sunulan Bildiri.

KARADAĞ, A. A., MUTLU, S. ve SAYIN, Ş., (2012), Okul Bahçelerinin Oyun Alanı Olarak Değeri: Düzce Kenti Örneği, Ormancılık Dergisi, 8(2), 45-56.

KARAKÜTÜK, K., (1994), Eğitim Planlamasında Öğretim Haritası Yönteminin Rolü, Önemi ve Türkiye’de Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

KARASAR, N., (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemi, 24. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.

KARASOLAK, K., (2009), Mimari Özellikleri Farklı İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Okullarının Bina ve Bahçeleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

KARASOLAK, K. ve SARI, M., (2011), Mimari Özellikleri Farklı Okullardaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Okullarının Binası Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 132-154.

KARIP, E. vd., (2002), Sınıf Yönetimi, Ankara: PEGEM Yayınları.

KAYHAN, Ü. ve EROĞLU, G., (1997), Eğitim Ortamlarının Incelenmesi, (Ders Notu), Ankara.

KLEBERG, R. J., (1998), Über Die Qulietät Von Lernräumen”, Bildung Und Erziehung, 51 Jg. Heft 1/März, ss. 29-36.

KOCAOLUK, F., (1983), İlköğretimde Temel Mevzuat, 2. Bası, İstanbul: Kocaoluk Yayınevi.

KURT, M. ve GÜÇLÜ, F., (1997), İlk ve Ortaöğretimde Öğrencilerin Ergonomik Açıdan Okula Uyumları, Kalkınmada Anahtar Verimlilik, Cilt: 9, Sayı: 99, Ankara: MPM Yayını.

KUŞ, C., (2001), Ankara Kenti Yenimahalle İlçesi’nde Okul Bahçeleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezix Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

KÜÇÜKAHMET, L. (1986), Okul Binalarının Eğitsel Kullanımı, Çağdaş Eğitim Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 113, Ankara: Rehber Yayınevi.

LOPEZ, R., CAMPBELL, R. ve JENNING, J., (2008), The Boston Schoolyard Initiative: A Public-Private Partnership for Rebuilding Urban Play Spaces Journal of Health Politics, Policy and Law. Duke University.

MILLI EĞITIM BAKANLIĞI, (2011), Okullar Hayat Olsun Projesi Uygulama Protokolü, Ankara.

-------, (2016), Milli Eğitim Istatistikleri, Ankara.

-------, (2012), 12 yıllık zorunlu eğitim. Sorular cevaplar, http://www.meb.gov.tr/duyurular/ duyurular 2012/ 12Yil_Soru_Cevaplar.pdf

-------, (2011), Okullar Hayat Olsun Projesi Uygulama Protokolü, Ankara.

-------, (2008), İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı: 21308, 7.8 (Değişik: 24.12.2008/27090 RG).

-------, (1986), İlköğretim Kurumlarının Açılması ve Kapatılması Hakkında Yönerge, Sayı: 14222, 12.6.1986.

-------, (1992), İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı: 21308, 7.8.

-------, (1985), Okul Yeri ve Seçimi, Tebliğler Dergisi, No: 2198, 4 Kasım.

NEFF, K., A. LAUWERYS, J. A., VARIŞ, F., (1979), Mukayeseli Eğitim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.

NEUFERT, E., (1977), Yapı Tasarımı Temel Bilgileri, Çev.: A. Erkan, Ankara: Güven Kitabevi.

-------, (1980), Architect’s Data, New York.

ÖZDEMIR, A., (2011), Bir Okul Bahçesinin Değişimi: Bartın Akpınar İlköğretim Okulu Peyzaj Projesi, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1, 3, 267-278.

ÖZDEMIR, A. ve ÇORAKÇI, M., (2010), Ankara Okul Bahçelerinin Katılımcı Yöntemle Yenilenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 186.

RAMSEY, M. ve RYDEEN, J. E., (1989), Fernbrook Elementary Schools Easy Style Makes It A Prototype For Growt”. American School Board Journal, 176(6), s.s. 36-37.

SAĞLIK BAKANLIĞI, (1992), Birinci Ulusal Sağlık Kongresi, Çalışma Grupları Raporları, Ankara.

SAĞLIKOVA, Y. (1990), Orta Eğitim İçin Bir Kampus, Tasarım, Yıl: 1, Sayı: 4, İstanbul.

SAKA, E., (2014), İstanbul Avrupa Yakasındaki Okul Bahçelerinin Öğrenci Sayısına Göre Yeterliliklerinin Mekânsal Olarak Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

SCHERMERHORN JOHN, R., (1989), Management For Productivity, Third edition, John Wiley and Sons Inc., New York.

SERGIOVANNI, J. T., (1995), Schools Are Special Places, Education Week, 14 (33).

STEPHEN, P. ve CRAWLEY, T., (1994), Becoming An Effective Teacher, Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.

SURLU, A. B. ve Ç. GÜLER., (2002), Ergonomi ve Çocuk, Standart, Yıl: 40, Sayı: 481, Ankara: DİE Yayını.

ŞAFAK, Ş., (1998), Kurumlarda Fiziksel Çevre Düzenlemesinin Önemi, I. Ulusal Kurum Ev İdaresi Kongresi, Ankara.

ŞİŞMAN, E. E. ve GÜLTÜRK, P., (2011), İlköğretim Okul Bahçelerinin Peyzaj Planlama ve Tasarım İlkeleri Açısından İncelenmesi: Tekirdağ Örneği, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 8, 53-60.

TERZİOĞLU, E., (2005), İlköğretim Okulu Binalarının Fiziksel Özellikler Bakımından Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

THROWER, L. B., (1966), Okul ve Uygulama Bahçeleri, Çev.: Sabahattin Özbek. Ankara: Ayyıldız Matbaacılık.

TURNER, C. E., HARRIETT B. R. ve SMITH S. L., (1970), School Health and Health Education, 6th Ed. St. Louis.

TÜRK STANDARTLARI ENSTITÜSÜ, (2000), İlköğretim Okulları- Fiziki Yerleşim-Genel Kurallar (1. Baskı), TS 9518, Ankara.

UNESCO. (1990). Statical Yearbook. Paris: UNESCO Yayını.

UYSAL, F., (2006), Okul Öncesi Çocuk Eğitim Merkezlerinde İç ve Dış Mekan Organizasyonlarının Eğitim Yaklaşımları Çerçevesinde İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

UZ, M. H. ve SUR, H., (1997), Çocuk ve Çevresi I, Standart, Yıl: 36, Sayı: 426, Ankara: TSE Yayını.

ÜREY, M., (2018), Bahçe Temelli Öğrenme Yaklaşımına Yönelik Eğilimler: Okul Bahçesi Uygulamaları Örneği (2000-2015), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,

WALLACE, H. M. vd., (1992), Principles and Practices of Student Health, School Health. Vol. 2, Third Party Pub. Co.

VELICANNGIL, S., (1975), Hekimler, Diş Hekimleri, Eczacılar ve Sağlık Mühendisleri İçin Koruyucu ve Sosyal Tıp, İstanbul: Sermet Matbaası.

İndir

Yayınlanmış

2020-07-31

Nasıl Atıf Yapılır

BAŞAR, M. A. (2020). İLKOKUL VE ORTAOKULLARIN OKUL YERİ DURUMLARI VE OKUL BAHÇESİ OLANAKLARI. JOURNAL OF ORIGINAL STUDIES, 1(2), 61–84. https://doi.org/10.47243/jos.1.2.06