2015 YILI REYTİNG LİSTESİ PROGRAM ANALİZİ


Abstract views: 142 / PDF downloads: 125

Authors

  • Hamit ERSOY
  • Ferhat BAKIR

Keywords:

Reyting, Program Türleri, Televizyon, Medya

Abstract

Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesi doğrultusunda geleneksel medyanın etkisi ve rolü her
ne kadar tartışmalı gözükmekteyse de televizyon; ticari iletişim gelirleri, kamuoyu oluşturma becerisi
ve kitlelere ulaşabilme gücü sayesinde günümüz Türkiye’sinde en gözde kitle iletişim aracı olarak öne
çıkmaktadır. Bu sebeple televizyon kuruluşlarının yapısı ve sahipliği, televizyonlarda üretilen içerik,
televizyonlarda üretilen içeriğin kitleler tarafından kabulü ve beğenilmesi hem özel sektör kuruluşları
hem sivil toplum kuruluşları hem de devlet tarafından yakından takip edilmektedir.
Televizyondaki içeriğin seyredilme durumunu bir veri halinde sunabilen en temel araç reyting
sistemidir. Reyting sistemi, televizyon kanallarında zaman ve program temelli olarak ölçümleme
yapan ve hangi televizyon kanalını hangi sosyo-ekonomik statüdeki kişinin seyrettiğini belirlemeye
yarayan sistemin adıdır. Bu yolla özel sektör kuruluşları hedef kitlelerine ulaşma adına ticari iletişim
planlaması yapmakta ve harcamalar bu sistemdeki izlenme oranlarına göre gerçekleştirilmektedir. Bir
anlamda pazar fiyatını belirleyen unsur reyting ölçümleridir.
Ayrıca reyting ölçümleri; izleyicinin ilgisini çeken televizyon programlarının türü, içeriği ve
hitap ettiği kitle konusunda içtimai, sosyolojik, ekonomik değerlendirme yapabilmeye imkân
tanımaktadır. Bu bağlamda televizyon kanallarındaki programlar ve bazı yapım türleri son yıllarda
kamuoyunda sıklıkla tartışılmakta ve gündemi meşgul etmektedir. Televizyon dizileri, kuşak
programları, izdivaç yapımları alan özelinde ön plana çıkan program türleridir denilebilir.
Tüm bu çerçevede 2015 yılında TİAK A.Ş. tarafından tam zamanlı ölçümü yapılan televiyon
kanalları reyting listesi incelenmiş, bu listeden yararlanılarak toplam oranlarda ilk yirmi beş’e (25)
giren programlar türlerine göre sınıflandırılmıştır. Sonuçta elde edilen anlamlı veriler yorumlanarak
2015 yılı popüler program türleri tespit edilmiştir. Yapılan sınıflandırma, Radyo ve Televizyon Üst
Kurulu’nun ‘‘Yayınlarda Program Türleri Kod, Taknım ve Sınıflandırmaları’’ adlı kitapçığında
belirlenen program türlerinin sınıflandırılması paralelinde gerçekleştirilmiştir.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-02-17

How to Cite

ERSOY, H., & BAKIR, F. (2018). 2015 YILI REYTİNG LİSTESİ PROGRAM ANALİZİ. JOURNAL OF AWARENESS, 2(Special 1), 151–160. Retrieved from https://journals.gen.tr/index.php/joa/article/view/241

Issue

Section

Research Articles