Kullanıcı deneyimleri bağlamında Instagram reklamlarının gözetleme kapitalizmi çerçevesinde incelenmesi


Özet Görüntüleme: 63 / PDF İndirme: 41

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.15637/jlecon.2483

Anahtar Kelimeler:

Gözetleme Kapitalizmi- Medya- Sosyal Medya- Instagram- Sosyal Medya Reklamları

Özet

Kullanıcıları ürün olarak gören ve hiçbir şey yapmadan sosyal ağlarda veya internet sitelerinde vakit geçirmelerini finansal gelire dönüştüren bu olgunun adı: Gözetleme kapitalizmidir. Kullanıcıların attığı her adımı, vakit geçirmek için yaptığı gerekli veya gereksiz her şey veriye dönüşür ve bu veri de şirketlere ya da reklam verenlere satılarak paraya dönüştürülmektedir. Kullanıcı verilerini paraya dönüştürme işlevini en iyi şekilde gerçekleştirenler sahip oldukları uygulama, web sitesi ve sosyal paylaşım siteleriyle birçok insanın gündelik yaşamında mutlaka kullandığı Meta, Microsoft ve Google gibi küresel şirketlerdir. Gözetleme kapitalizminin başını çeken bu şirketler kullanıcılardan elde ettikleri verileri, internet ortamında bir şey satmak isteyen tüm şirketlere satmaktadır. Gözetleme kapitalizmi pek çok teknolojiyi devreye sokar ama herhangi bir teknolojiyle eşit tutulamaz. Faaliyetleri platformları devreye sokabilir ama bu faaliyetler platformlarla aynı değildir. Makine zekasını devreye sokar ancak makinelere indirgenemez. Algoritmalar üretir ve onlara dayanır ama algoritmalarla aynı değildir. Bu tanımlamalar bağlamında çalışmada bireylerin yaşamlarını birçok yönden etkileyen gözetleme kapitalizminin kanunlarını bireylerin deneyimleri aracılığıyla anlama çabasının ortaya konulması amaçlanmıştır.

Elde edilen bulgular gözetleme kapitalizminin, post-panoptik bir araç olarak Instagram gibi sosyal medya platformları aracılığıyla kullanıcı deneyimlerini etkilediğini aynı zamanda tüketici davranışlarını izleyerek ve analiz ederek daha etkili reklam stratejileri ortaya koyduğunu işaret etmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

AKGÜN AKAN, N. (2020). Reklamın Değişen Yüzünde Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılık: İnternet Kullanıcıları Perspektifinden Bir Araştırma. (Tez no: 610787) [Yayımlanmamış Doktora Tezi. Erciyes Üniversitesi] https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

BLOOM, P. (2019). Monitored: Business and Surveillance in a Time of Big Data, London: Pluto Press.

DABBAGH N. & KİTSANTAS A. (2011), Personal Learning Environment, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning, Internet and Higher Education, doi: 10.1016/j.iheduc.2011.06.002

DEMİRTAŞ, Z. G. (2019). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Kanaat / Kamuoyu Önderleri (Yayın no. 615466) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi] https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

GOLD, H. J. (2015). The Digital Advertising Guide. Allston, USA: Overdrive Marketing Communications LLC.

GRAY, C. H. (2019). The threat of surveillance capitalism. Teknokultura. Revista de Cultura Digital Movimientos Sociales, 16 (2), 265-276.

HAMİD S, CHANG S & KURNİA S. (2009). “Identifying the Use of Online Social Networking (OSN) in Higher Education. Same places, different spaces. Proceedings Ascilite.” Auckland, 419-422.

HU, Y., MANİKONDA, L. & KAMBHAMPATİ, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types, Proceedings of the Eight International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.

KİM, J. U., KİM, W. J. & PARK, S. C. (2010a). Consumer perceptions on web advertisements and motivation factors to purchase in the online shopping. Computers in human behavior, 26(5), 1208-1222.

KOÇOĞLU, S. (2018). Instagram Tarihi: Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar? 28 Ocak 2023’te https://www.brandingturkiye.com/instagram-tarihi-instagram-nedir-nasil-kullanilir-ne- ise-yarar/ adresinden indirildi.

MAYER-SCHÖNBERGER, V. & CUKİER , K. (2013). Büyük Veri: Yaşama, Çalışma ve Düşünme Şeklimizi Dönüştürecek Bir Devrim, çev. Banu Erol, 1. bs, İstanbul: Paloma Yayınları.

MESTÇİ, A. (2013). İnternette Reklamcılık. İstanbul: Pusula Yayıncılık.

ÖNAY DOĞAN, B. (2015). Online Reklamcılık. İstanbul: Köprü Kitapları.

ÖZTÜRK, R. G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik. (1.baskı), içinde (7). İstanbul: Beta Basım Yayınları.

SAYIMER, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İçinde (123). İstanbul: Beta Yayınları.

ULUK, M. (2022). Gözetı̇m Kapı̇talı̇zmı̇nde Kı̇şı̇sel Verı̇lerı̇n Kullanımı: Etı̇k Web Çerçevesı̇nde Web Sı̇telerı̇ Ve Mobı̇l Uygulamalar Üzerı̇ne Bı̇r Araştırma (Yayın No. 714174). [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

UMUTONİ, L. (2021). Dijital Reklamcılık ve Z Kuşağı: Z Kuşağının Online Davranışsal Reklamcılık ile İlgili Görüşlerinin Analizi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi] https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

VAN DİJK, J. (2008). Ağ Toplumu. İstanbul: Kafka-Epsilon Yayıncılık.

VARNALI, K. (2012). Dijital Tutulma: Pazarlama İletişimi ve İnsan. İstanbul: MediaCat Kitapları.

YURTTAŞ, Ö. U. (2011). Sosyal Medya Ortamı Olarak Second Life’da Yayınlanan Reklamların Marka Bilinirliğindeki Rolü. (Yayın No. 290815). [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

ZİCHKUR, K. & SMİTH, A. (2012). Digital differences', Retrieved from: http://alexa.pewinternet.com/~/media/Files/Reports/2012/PIP_Digital_differences_0413 12.pdf.

ZUBOFF, S. (2015). "Big Other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization." Journal of Information Technology 30, no. 1: 75–89.

ZUBOFF, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. New York: PublicAffairs.

İndir

Yayınlanmış

2024-08-21

Nasıl Atıf Yapılır

Apaydın, S. (2024). Kullanıcı deneyimleri bağlamında Instagram reklamlarının gözetleme kapitalizmi çerçevesinde incelenmesi. JOURNAL OF LIFE ECONOMICS, 11(3), 99–114. https://doi.org/10.15637/jlecon.2483

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri