From cocoon to carnival: The transformation of the absurd theatre tradition and grotesque aesthetic in Turkish theatre through the example of “Kozalar”


Abstract views: 253 / PDF downloads: 0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31566/arts.2754

Keywords:

Adalet Ağaoğlu, Kozalar, Absurd Theatre, Martin Esslin, Grotesque Aesthetics

Abstract

This study aims to analyze Adalet Ağaoğlu’s play Kozalar by considering it in the context of the formal transformation of absurd theatre in Türkiye and the representation of grotesque aesthetics on the female body. Kozalar is a text written in the political oppression, social anxiety and individual alienation environment of the 1970s, and carries the miscommunication, fears and identity crises of petty bourgeois women trapped in the patriarchal order to the stage with an absurd language. In this context, the study opens up for discussion the process of reproducing absurd theatre in Turkish theatre literature and how grotesque aesthetics come into play in this process. The article first examines the birth of the absurd in Europe and how it changed form in historical-social conditions in Turkey; then, it theoretically analyzes the play Kozalar through basic concepts such as grotesque/carnivalesque body, norm violation, multilingualism and childishness. This analysis, based on the views of Mikhail Bakhtin and Wolfgang Kayser, makes visible the relationship between grotesque aesthetics and the female body, class criticism and the patriarchal structure. Finally, through the play Kozalar staged by Ayşenil Şamlıoğlu, how grotesque aesthetics are embodied in the stage language is analyzed. The main claim of the study is that Kozalar is not merely an extension of the Western-origin absurd theater tradition; on the contrary, it offers a new form of expression by being articulated with local cultural dynamics and the miniature and typecast aesthetics of traditional Turkish theater. Grotesque narration is not only a visual form, but also the physical representation of the repressed, the violation of social norms and the aesthetic expression of transformation. In this respect, Kozalar is a strong example of the local transformation of the absurd in contemporary Turkish theater and the unique relationship it establishes with grotesque aesthetics.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AĞAOĞLU, A. (1993) Toplu Oyunları 2. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.

AHMAD, F. (2014) Modern Türkiye’nin Oluşumu. İstanbul: Kaynak Yayınları.

AYDEMİR, B. (2010) Absürt (Uyumsuz) Tiyatro ve Yapısal Özellikleri. Sanat Dergisi, (4).

BAKHTIN, M. (2001) Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

BAKHTIN, M. (2005) Rabelais ve Dünyası. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

BAUDRILLARD, J. (2004) Kötülüğün Şeffaflığı Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

BERGSON, H. (2014) Gülme. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

ERMAN, B. K. (2010) Adalet Ağaoğlu’nun Kozalar Oyununda Dramatik Metnin Çağdaş Uyarlamasından Performans Metnine: Göstergebilimsel Bir Yaklaşım. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, (30), İstanbul.

ESSLIN, M. (1999) Absürt Tiyatro. Ankara: Dost Yayınları.

GÜÇBİLMEZ, B. (2016) Zaman / Zemin / Zuhur: Gerçekçi Türk Tiyatrosunda Minyatür Kurgusu. Ankara: Dost Yayınları.

GRINDON, G. (2002) Carnival Against Capital. Anarchist Studies, 147-161.

KARABOĞA, K. Absürt’den Geleneksel’e Genç Oyuncular Deneyimi: Tavtati Kütüpati ve Vatandaş Oyunu. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 13(13).

ÖZSOYSAL, F. (2008) Oyunlarda Kadınlar. İstanbul: E Yayınları.

ÖZSOYSAL, F., PEKMAN, Y. & FIRİDİNOĞLU, N. (2008) Türkiye’de Ionesco ve Sahnelemelerinden Örnekler. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, (12), İstanbul.

PEKMAN, Y. (2002) Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.

PINSKY, L. E. (1961) Realism Epochy Vozrozhedenya. Moskova

ŞENER, S. (1990) Tiyatro Eserlerimizde Kadın İmajı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi – DTCF Dergisi, 33.

TAYLOR, B. (1995) Bakhtin, Carnival and Comic Theory. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Nottingham Üniversitesi.

Tiyatronline (2016) Pangar Tiyatro – Kozalar oyunu sahne görselleri. [Çevrimiçi] Mevcut: https://tiyatronline.com/dramaturgi/kozalar-11047 [Erişim: 19 Nisan 2025].

YANIKKAYA, Z. (2003) Tiyatroda Grotesk Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.

Additional Files

Published

2025-06-04

How to Cite

Şamlıoğlu Huvaj, B. (2025). From cocoon to carnival: The transformation of the absurd theatre tradition and grotesque aesthetic in Turkish theatre through the example of “Kozalar”. Journal of Arts, 8(1), e2754. https://doi.org/10.31566/arts.2754

Issue

Section

Research Article